Ford estudia substituir quasi mil despatxaments a Almussafes per baixes temporals en ERTO

UGT, majoritari en la planta valenciana, admet que s'haurà d'acomiadar 626 persones, però assegura que la negociació amb la multinacional avança "en la direcció correcta"

Fabricació d'una furgoneta Ford Trànsit
Fabricació d'una furgoneta Ford Transit, en una imatge d'arxiu / Ford

La negociació entre Ford Espanya i els sindicats ha avançat este dijous en la tercera reunió mantinguda després de l'anunci d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) a la planta d'Almussafes que, inicialment, està previst per a 1.622 persones. Ara, l'escenari podria resoldre's amb millors perspectives després que s'haja colat en la taula de negociació una alternativa menys dolenta que contemplaria substituir mil treballadors acomiadats per baixes temporals en situació d'ERTO.

Segons ha informat en eixir de la trobada UGT, sindicat majoritari en la factoria valenciana, s'avança "en la direcció correcta" i es comença a veure que una de les solucions podria ser un expedient de regulació temporal, ja siga del mecanisme RED o un instrument semblant. Esta opció reemplaçaria els quasi mil despatxaments objectius amb preferència de recontractació el 2027 que planejava la multinacional automobilística en un principi.

La resta de l'excedent de personal de caràcter estructural, 626 persones, haurà d'eixir de l'empresa mitjançant un ERO, segons ha admés este sindicat. De fet, la secció ugetista considera que en este punt no hi haurà "massa debat" sobre les condicions finals d'eixida dels treballadors afectats, després d'haver pactat en solitari tres vegades en els últims anys.

Per part de Ford Espanya han assenyalat a EFE que no es pronuncien sobre els termes tractats en la reunió de hui, que formen part de les negociacions habituals en la comissió negociadora de l'ERO. Després de la trobada anterior, la companyia ja va manifestar que atesa la sol·licitud de la representació de la plantilla, reiterava el compromís d'acordar una solució de transició, fins que comence la producció del vehicle multienergia el 2027, per als aproximadament mil empleats que no seran objecte de mesures estructurals. Ford "intensificarà de manera immediata el treball conjunt ja iniciat amb els sindicats i els governs estatal i valencià per a desenvolupar un pla que reduïsca l'impacte en els empleats de la factoria i les seues famílies", van assegurar aleshores.

UGT recorda que l'ERTO és "la solució" que va proposar l'assemblea d'afiliats del sindicat i la que sembla que va adquirint "més aparença de ser la solució" a la part de l'excés de plantilla més complicada, la que afecta 996 treballadors. "L'empresa es mostra disposada a estudiar la viabilitat de la nostra proposta, i les administracions també", han destacat en un comunicat.

Durant els pròxims dies, el sindicat intensificarà els contactes en este sentit i espera que la negociació avance "en la línia adequada". Consideren que les accions per a portar avant un ERTO de mecanisme RED o similar necessiten temps."Per tant, guanyar-ne no ha de suposar un problema", afegeixen.

Ford Espanya va plantejar el passat 12 de juny un ERO per a 1.622 treballadors —626 baixes incentivades i prop de mil acomiadaments objectius amb preferència de recontractació el 2027— després d'un període de supressió de models en la planta. En l'últim quinquenni Almussafes ha perdut la producció de la Transit —abril del 2024—, els monovolums S-Max i Galaxy —2023— i la berlina Mondeo —2022—. Actualment, i fins a l'arribada del nou model multienergia anunciat per a d'ací a tres anys, només fabrica el tot terreny Kuga en tres versions: combustible, híbrid i híbrid endollable.

Aleshores, UGT va demanar negociar un ERTO del mecanisme RED, que requereix plans de formació i no consumeix prestació per desocupació per al treballador, o un pla amb garanties similars i, en qualsevol cas, el complement salarial ha de garantir fins al 90% del salari. A més, reclama reprendre les convocatòries dels plans de desenvolupament de carrera i el compromís de reunir la comissió de l'Observatori per a l'Electrificació amb l'objectiu d'analitzar i decidir amb antelació qualsevol mesura que qualsevol de les parts estimara necessària.

L'altre sindicat representat en el comité d'empresa, el STM, ha afirmat que en la reunió "no hi ha hagut avanços significatius" i queda en evidència que l'empresa "no tindrà en compte" les propostes de retirar alguns apartats de l'acord d'electrificació —congelació salarial, augment de jornada, dissabtes obligatoris i treballar quatre dies més sense cobrar plus de jornada industrial—. La pròxima reunió de la comissió negociadora de l'ERO s'ha convocat per al dimarts 25 de juny.

També et pot interessar

stats