L’estació intermodal del port de Castelló costarà més de 36 milions i les obres duraran quasi any i mig

L’Autoritat Portuària licita els treballs de la infraestructura apta de trens de fins a 750 metres i que permetrà traure les mercaderies fins a "ports secs", com el de Madrid i Aragó

Terrenys on es projecta l'estació intermodal del port de Castelló de la Plana
Terrenys on es projecta l'estació intermodal del port de Castelló de la Plana / Autoritat Portuària de Castelló

Les obres de l’estació intermodal del port de Castelló de la Plana costaran 36.557.664,66 euros i tardaran a fer-se 18 mesos. Així es desprén de la licitació que ha publicat este dilluns l’Autoritat Portuària de Castelló. Vora la meitat del cost, 16,2 milions, els finançarà la Unió Europea, a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. L’estació permetrà incrementar les mercaderies que s’exporten i l’augment del trànsit en la infraestructura portuària, com apunten des de l’Autoritat Portuària de Castelló.

L'estació intermodal de PortCastelló millorarà la connectivitat del port de Castelló amb la resta de comunicacions de la província, cosa que repercutirà en la competitivitat i les oportunitats de creixement de la infraestructura portuària, ja que estarà connectada amb el corredor mediterrani.

Fonts del port afigen que, a l'estació intermodal que es farà, cal afegir l'estació de classificació interna de la dàrsena sud del port i que està en fase de finalització.

Superfície de 300.000 metres

L’estació intermodal estarà al costat dels accessos ferroviaris del port, entre els punts quilomètrics 4,6 i 6,2 concretament. Ocuparà una superfície de 300.000 metres quadrats. Esta nova estació admetrà la circulació de trens de fins a 750 metres per les seues vies d'ample mixt, que permetrà donar exida a les mercaderies fins a la via general, com assenyala l’Autoritat Portuària de Castelló.

El projecte licitat contempla una primera fase de les obres, amb tres vies de recepció i expedició electrificades de mercaderies, dos vies de càrrega i descàrrega, i una plataforma pavimentada que permetrà la manipulació de la mercaderia i el seu emmagatzematge.

Així mateix, l’Autoritat Portuària de Castelló assegura que l’estació intermodal és una infraestructura planificada amb visió de futur, atés que es contempla una segona fase, si fera falta més avant, per a atendre més trànsits. En funció d'eixe increment, està prevista la construcció d'una via més de recepció i expedició de mercaderies, i dos vies de càrrega i descàrrega.

Rubén Ibáñez, president de l’Autoritat Portuària, ha explicat que les dos estacions “permetran al port de Castelló convertir-se en aliat de ports secs com els de Madrid i Aragó, que en l'actualitat envien part de les mercaderies des de Barcelona per la falta de connexions ferroviàries”. De fet, “ja hi ha empreses interessades a instal·lar-se en la zona sud del port pels avantatges que comporta disposar d'estes estacions”.

Proximitat al sector ceràmic

Ibáñez destacava que l’estació intermodal es planifica com una infraestructura “al servei dels sectors productius de la província”. De fet, el 97% del sector ceràmic està localitzat a menys de 40 quilòmetres de l'estació que s’ha licitat este dilluns. A més, obrirà noves oportunitats per als sectors químic i energètic situats al costat del port de Castelló, remarcava el responsable de l’Autoritat Portuària.

Així mateix, des del port castellonenc apunten que estes infraestructures, que permeten el canvi de mode de transport mar terra, ajudaran a reduir la petjada de carboni, ja que necessita menys transport per carretera, que substitueix pel ferrocarril, tal com exigeix la Comissió Europea. 

També et pot interessar

stats