El govern defensa una inversió de més de 2.600 milions per a la transformació ferroviària de València

L’Ajuntament de la ciutat, mentrestant, critica que no hi ha “terminis, ni pressupost, ni ganes” d'impulsar el soterrament de les vies de Serreria

Imatge d'arxiu de les vies de Serreria al final del passeig de l'Albereda de València
Imatge d'arxiu de les vies de Serreria al final del passeig de l'Albereda de València / Europa Press

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible està impulsant la transformació ferroviària de València amb diversos projectes que suposen una inversió de més de 2.600 milions d'euros, entre ells, la futura estació soterrada i el túnel passant. La secretària general de Transport Terrestre, Marta Serrano Balbuena, s'ha reunit este dimecres amb el regidor de Grans Projectes de l'Ajuntament de València, José Mari Olano, i amb el secretari autonòmic d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, José Vicente Dómine, per a abordar els treballs que estan duent a terme per a millorar el ferrocarril.

Serrano ha informat que Adif-AV preveu licitar a final d'any el projecte de la nova Estació Central —que substituirà a l'actual estació d'alta velocitat de Joaquim Sorolla— i que els plecs estan actualment en redacció. La futura estació central soterrada, que està previst que reba una inversió d’uns 1.000 milions d'euros, és fonamental per a poder explotar el túnel passant.

Quant al túnel passant, en fase d'autorització ambiental, s'està treballant en un estudi complementari per a prolongar-lo fins a Albuixec i passar sense afecció sota la zona de major protecció de l'Horta autonòmica. Per a això, s'ha decidit separar la tramitació ambiental del tram següent, Albuixec–Castelló, que completarà la nova plataforma d'alta velocitat entre València i Castelló.

Estes dos grans actuacions se sumen a les obres del canal d'accés i del centre logístic intermodal de València - Font de Sant Lluis, ja en execució amb un pressupost de 550 milions i 50 milions d'euros, respectivament.

Soterrament de les vies de Serradora

Durant la reunió s'han analitzat les alternatives incloses en l’“Estudi Informatiu de la prolongació sud del túnel de Serradora a la ciutat de València”, en la línia ferroviària València-Tarragona, que planteja tres alternatives d'integració en les quals s'ha de continuar aprofundint davant dels possibles impactes sobre altres infraestructures i per a adequar-les als resultats de l'estudi de mobilitat en execució.

Tractant-se d'una integració urbana amb desenvolupaments urbanístics, serà necessària la col·laboració de les administracions local i regional en el finançament de les obres.

El regidor de Grans Projectes de l'Ajuntament de València, José Marí Olano, ha destacat que el govern de Sánchez “no té ni terminis, ni pressupost, ni ganes d'impulsar el soterrament de les vies de Serradora” i li ha retret que rebutja impulsar el projecte amb el finançament de 10 milions que ofereix l'Ajuntament. Així mateix, critica que no hi ha ni tan sols una data prevista per a completar l'estudi informatiu —imprescindible per a elaborar el projecte— malgrat que hauria d'haver conclòs fa dos anys i mig.  

També diu que el Govern es decanta per l'alternativa u, que suposa mantindre el mur ferroviari que divideix el Grau de Penya Roja i Natzaret de la Punta. Marí Olano considera que esta opció és “absolutament rebutjable per a l'ajuntament” perquè implica “tindre un gran monticle enmig del jardí del Túria”.

Per això, ha recalcat que l'Ajuntament continuarà treballant per l'alternativa tres —la prolongació fins a l'autopista del Saler— fins que tècnics independents del Ministeri corroboren que la tres és “inviable”. Segons els informes facilitats fa més de sis mesos, és de 100 milions per a l'alternativa u; 150 per a l'alternativa dos; i 200 per a l'alternativa tres.

El regidor ha assenyalat també que, malgrat la falta d'acord, el PAI del Grau podrà executar l'obra urbanitzadora, “deixant la suficient reserva com per a, en el futur, poder fer el soterrament”.

També et pot interessar

stats