Les llesques en ou més cares de la història
Aquest dolç, que sempre ha sigut barat, ha esdevingut un producte de luxe
Les llesques en ou són un producte típic de Pasqua, però enguany menjar-les representa un sacrifici econòmic major. Enrique Sanz, que regenta el bar del mercat Rojas Clemente a València, ens conta que "sempre ha sigut un postre d'aprofitament". Molta clientela hi acudia per les seues llesques d'ou, una de les especialitats d'aquest bar, però enguany el preu de les matèries primes i l'electricitat han augmentat de tal manera que cada llesca d'ou costa un 16,8% més que l'any passat.
Les llesques en ou costen un 16,8% més el 2022
Llet, oli, ous, pa, canella, sucre i canella en pols són els ingredients per a elaborar les llesques en ou i, per descomptat, l'electricitat per a sofregir-les. Però l'augment en els preus dels ingredients ha provocat que aquest postre o dolç típic de Setmana Santa s'haja encarit. Quant?
- L’oli d’oliva ha pujat un 30,6%
- La llet, un 9,3%
- Els ous, un 6,6%
- El pa, un 6,4%
- La llum, un 80,5%
A pesar de la pujada de preus, Enrique Sanz ha valorat que "aquesta Setmana Santa no s'han venut menys llesques en ou que altres anys".
Mira el 'Zoom' dedicat a l'escalada de preus
El mes de març passat la publicació de les dades de l’IPC —l’índex de preus al consum—, va fer saltar totes les alarmes amb un increment del 9,8%, el més alt en 37 anys. Desglossem la pujada generalitzada de preus. Serem testimonis del que s’ha encarit la cistella de la compra. Acompanyem Pilar, una veïna de Vinalesa, per a comprovar quant ens costa de més omplir el carro. Dos de cada tres famílies espanyoles viuen asfixiades per l’increment de preus.
Si els preus dels aliments pugen és perquè costen més de produir? Zoom ha parlat amb pescadors i ramaders. Expliquen que el cost del gasoil, l’energia i els cereals els estan portant a pèrdues que no poden resistir. Parlarem de la reduflació, que consisteix a posar menys quantitat de producte al mateix envàs per a poder mantindre’n el preu… És legal? És una manera d’enganyar els consumidors?