Directes
Ara en la televisió
ANIMALADES, UN MÓN BESTIAL
Ara en la ràdio
FÓRMULA TERRITORI (reemissió)

Les claus del pla dotat amb 4.262 milions d'euros per a reflotar el turisme després de la pandèmia

El sector representa el 12% del PIB d'Espanya i ocupa el 13,6% de la població activa.

Una turista procedent de Düsseldorf (Alemanya) a la seua arribada a l'aeroport d'Eivissa / Sergio G. Cañizares / (Efe)

El turisme és un sector estratègic per a Espanya, ja que representa el 12% del producte interior brut (PIB) i ocupa el 13,6% del total de les persones afiliades a la Seguretat Social, a més del paper clau que té en la vertebració social i territorial. Espanya ostenta la posició de lideratge en l'índex de competitivitat turística elaborat pel Fòrum Econòmic Mundial i és la segona del món tant en la despesa realitzada per turistes, amb 89.856 milions d'euros el 2019, com en el nombre de turistes estrangers, amb més de 83 milions de turistes internacionals el 2019.

Davant d'aquesta rellevància, des de l'inici de la pandèmia, el govern espanyol ha anat adoptant diferents paquets de mesures per a mantindre l'activitat mentre el país avança cap a la nova normalitat. Així, a través de la línia ICO, s'han finançat prop de 83.000 empreses, amb un import de finançament que supera els 10.500 milions d'euros. Així mateix, més de 147.000 empreses del sector s'han acollit als ERTO, que han protegit 948.000 treballadors. A més, la prestació extraordinària per cessament d'activitat ha beneficiat 260.000 autònoms del sector.

Ara s'ha presentat un pla d'impuls al sector turístic amb el lema “Cap a un turisme sostenible post-Covid-19” per a possibilitar-ne la recuperació, pal·liar en la mesura que siga possible els efectes adversos de la pandèmia i assegurar la competitivitat del sector. Un pla que centra els esforços a aconseguir una destinació turística segura i sostenible.

L'executiu de Sánchez destinarà 4.262 milions d'euros addicionals a impulsar la recuperació del turisme i es comprometran 19.535 milions en ajudes per al conjunt d'empreses, la immensa majoria pimes, i per als seus treballadors.

La campanya té cinc eixos:

1. Recuperar la confiança en el destí: per un destí 360 graus segur

Es basa en la seguretat sanitària: treballar perquè tota la cadena de valor del sector turístic incorpore les mesures necessàries de seguretat sanitària per a garantir la protecció del resident, treballador o turista, i el seu entorn. S'han elaborat 21 guies d'especificacions per a la reducció de contagi per la Covid-19 i es promou la creació d'un distintiu que permeta donar publicitat als establiments que es comprometen a seguir les indicacions de les guies. Disposa d’una inversió de 200.000 euros.

2. Mesures per a la reactivació del sector

Mesures econòmiques, laborals i formatives per a garantir la recuperació sostenible del sector i fomentar-ne la resiliència. Aquest pla està compost per quatre eixos específics per al sector turístic: mesures laborals; programa de formació, capacitació i mentoria per al sector turístic; mesures de liquiditat i solvència empresarial, i mesures d'estímul de la demanda de viatges. Compta amb una inversió de 3.362 milions d'euros.

3. Mesures per a la millora de la competitivitat de la destinació turística

La indústria turística ha d'adaptar-se a tendències globals que estan reconfigurant el perfil dels viatgers. Tendències que ja estan impactant el nostre sistema turístic com ara la digitalització i la sostenibilitat, i de les quals hem d’aprendre a aprofitar tot el potencial. Es contempla iniciatives com el Fons Financer de l'Estat per a la Competitivitat Turística (FOCIT); el finançament de projectes per a la digitalització, la innovació i la internacionalització del sector turístic; el reforç de la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents, i el programa Hotels Justos, Laboralment Responsables. Compta amb una inversió de 859 milions d'euros.

4. Millora del model de coneixement i intel·ligència turística

Desenvolupament de sistemes d'informació i coneixement adequats a la nova realitat. La creació d'un nou model de coneixement i intel·ligència s'impulsarà des de Turespaña i Segittur, i aquest nou model de coneixement serà la base del nou observatori d'intel·ligència turística. L'anàlisi de la demanda internacional es farà a través una nova plataforma d'agregació i tractament de la informació. Es reforçarà el sistema d'intel·ligència turística (SIT) per a l'anàlisi de la demanda i l’oferta turístiques, i així mateix es posarà en marxa un visor de dades de turisme que permeta visualitzar les principals dades turístiques en un únic lloc. Disposa d’una inversió de 3,1 milions d'euros.

5. Campanya de brànding i promoció

La campanya es dividirà en dos grans eixos: una campanya de brànding i promoció nacional, i una altra campanya internacional. A través de la promoció es posicionarà Espanya com un destí segur i sostenible, tant de cara al turisme nacional com internacional. La reactivació es produirà primer en el mercat domèstic, i després en mercats pròxims i mercats emissors de proximitat. Es reforçaran les eines en línia i es desenvoluparà una estratègia de promoció forta a mitjà i llarg termini a través del Pla de Màrqueting 2020-2024. Compta amb una inversió de 38,1 milions d'euros.

També et pot interessar