Directes
Ara en la televisió
LA VIA VERDA
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR (reemissió)

Recomanacions de l’OMS per a la tornada a l’escola: transmissió baixa, vigilància i rastreig

L’organització internacional insta a reduir al màxim el risc de transmissió i disposar d’equips suficients de rastreig abans de la reobertura dels centres.

Desinfecció d'una escola, en una imatge d'arxiu / Cheney Orr (Reuters)

El curs escolar s’haurà représ plenament les pròximes setmanes, a pesar que no s’ha aconseguit controlar la pandèmia de coronavirus. Un elevat percentatge dels menors positius són asimptomàtics i, per tal d’evitar la propagació desenfrenada de la malaltia, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha urgit a reduir el risc de contagi al màxim amb unes recomanacions bàsiques:

Si aquests quatre factors mantenen uns estàndards de qualitat alts, l’organització sanitària recomana l’apertura dels centres. “El tancament generalitzat dels centres educatius planteja un risc sense precedents per a l’educació i el benestar dels xiquets, especialment dels més marginats, que depenen de l’escola per a la seua educació, salut, seguretat i nutrició”, alertava Unicef ja al mes d’abril. Acabar amb el virus no respon a una fórmula màgica, es tracta d’una lluita constant per a mantindre les mesures de seguretat, hospitals abastits de personal format i amb material suficient i que la traçabilitat dels casos siga exhaustiva. En cas contrari, una falta a l’hora de seguir la cadena de contagis pot desencadenar una nova onada sense control.

“El més important per a tornar al col·legi és que la malaltia es reduïsca en la comunitat. Si la transmissió és baixa, si la vigilància epidemiològica, el rastreig de contactes i la sanitat són bons, llavors les escoles poden reobrir”, ha resumit el director del Departament d’Emergències Sanitàries de l’OMS, Mike Ryan. En un diàleg amb internautes a través de la xarxes socials i a les nombroses preguntes de si caldria fer que tots els xiquets passen un test de coronavirus, Ryan ha indicat que la mesura “no és central” en l’estratègia per a detindre la circulació del virus. “Es pot fer que tots els xiquets es facen la prova, però si el test dóna negatiu això no significa que puga ser positiu alguns dies després”, ha explicat. Per això, desaconsella la reobertura dels col·legis en contextos de transmissió alta del virus i ha matisat que fins i tot en els llocs amb relativament pocs casos “es requereix precaució”.

Ryan ha valorat les idees innovadores d’alguns països, com per exemple:

A la Comunitat Vallenciana, per exemple, tots els centres educatius tindran un espai dins del centre escolar, amb poc mobiliari i bona ventilació, per a aïllar els casos sospitosos de coronavirus. A més, entre les mesures que contempla el protocol que han dissenyat la Conselleria de Salut Universal i la d’Educació per a adaptar l’activitat docent a la situació sanitària durant el pròxim curs, hi ha les entrades esglaonades, els grups de convivència estable i el manteniment d’una la distància d’1,5 metres dins de l’aula.

Per la seua banda, la Confederació d’Associacions de Mares i Pares d'Alumnes del País Valencià Gonzalo Anaya s'ha mostrat favorable al fet que l'alumnat assistisca a les aules “el màxim possible mentre es puga garantir la seguretat sanitària”, ja que consideren que només així es podrà garantir “el dret universal a l’educació” de tots els xiquets i xiquetes i previndre l’absentisme escolar. Tota precaució és poca i no s’ha de subestimar la importància de rentar-se les mans freqüentment, que es posen més punts d’aigua per a aquest fi i mantindre la vigilància per a detectar casos sospitosos de contagi.

També et pot interessar