Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO
Ara en la ràdio
LÍNIA DE FONS (reemissió)

Reservar material sanitari i potenciar la producció pròxima, claus del Consell per a després de la pandèmia

El conseller d’Obres Públiques defensa una xarxa de transport per a unir proveïdors de material i clients.

Material sanitari procedent de la Xina, que va portar el 16é avió que va gestionar la Generalitat / Europa Press

Una gran reserva de material sanitari, una producció més pròxima i uns corredors de transport territoriaritzats que unisquen proveïdors i clients. Són algunes de les alternatives que ha proposat el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Arcadi España, perquè la Comunitat Valenciana s’adapte a la nova realitat de després de la pandèmia.

Segons España, caldran “reserves estratègiques” de material sanitari, fet que suposa “mantindre els costos" que implique guardar aquests productes per si torna a produir-se un xoc com el que ha suposat el coronavirus, segons ha argumentat el conseller. Espais com Fira València permetrien emmagatzemar aquest material.

Així mateix, pel que respecta a l'aproximació del material que caldria davant d'un rebrot de la pandèmia, Arcadi España creu que la pandèmia ha evidenciat que “no té sentit que els nostres proveïdors principals estiguen a milers de quilòmetres”. Per això aposta per una “globalització més pròxima, més regionalitzada”, és a dir, “ concentrar els diferents components de la cadena de valor”.

D’acord amb el conseller, aquesta estatrègia possibilitaria, a més, una "segona oportunitat per a la indústria europea, ja que permetrà una diversificació de les ubicacions de la fabricació de components". El responsable de Política Territorial i Obres Públiques ha defensat aquestes propostes en un seminari en línia sobre “Transport i logística en temps de Covid-19”, on participaven, entre d’altres, el president de Ports de l'Estat, el comissionat del corredor mediterrani i responsables d’empreses o polítiques.

En aquesta línia s’ha mostrat també el president de Ports de l'Estat, Francisco Toledo: “La Xina no pot ser la fàbrica del món. Cal diversificar i localitzar el màxim possible”, ha insistit.

Impulsar els corredors ferroviaris

Respecte a les infraestructures, el conseller ha apuntat la necessitat de potenciar una xarxa d'infraestructures regional, com els corredors de transport territorialitzats que "unisquen els diferents punts d’una xarxa regionalitzada de proveïdors i clients". En aquest sentit, ha posat l'accent a "acabar el corredor mediterrani, modernitzar el corredor cantàbric-mediterrani i les connexions amb l'Atlàntic i estar enllaçats en una xarxa transeuropea eficaç".

Arcadi España ha advocat per "garantir que els nostres corredors ferroviaris estiguen associats als nostres ports i aeroports per a garantir la interoperabilitat". Sense demonitzar cap tipus de transport, ha instat a buscar un "equilibri" entre els diferents mitjans.

També Josep Vicent Boira, comissionat del corredor mediterrani, ha reivindicat un sistema de transports "multimodal real", una aliança entre mitjans de transport a través d'infraestructures més territorialitzades.

També et pot interessar