Corredor mediterrani o tren per la costa, les apostes sobre mobilitat per a les eleccions autonòmiques
Resumim les iniciatives dels partits polítics en matèria de transport i mobilitat sostenible.
Els partits polítics aborden diverses apostes en transport en els programes electorals, amb especial atenció a la mobilitat sostenible i el desenvolupament del corredor mediterrani.
PSPV-PSOE
El Partit Socialista aposta per la innovació tecnològica en mobilitat, amb un centre d'investigació sobre cotxes autònoms intel·ligents a la Ciutat de la Llum i la voluntat d'optar a la construcció d'una factoria de bateries elèctriques amb fons europeus.
El programa dels socialistes valencians insisteix en la urgència de finalitzar el corredor mediterrani i la connexió ferroviària Cantàbric-Mediterrani.
En matèria de mobilitat, aposten per habilitar àrees per a l’estacionament de vehicles, bicicletes i patinets en les zones d’intercanviadors del transport de rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana; així com la creació d'un centre per al control de la contaminació atmosfèrica a les ciutats.
PPCV
El Partit Popular promet una nova llei d'infraestructures, mobilitat i transport terrestre, i plans de mobilitat urbana per a fer les ciutats més amigables, especialment per a les persones majors i amb diversitat funcional.
Els populars exigiran la finalització del corredor mediterrani des d'Algesires fins a la frontera francesa amb priorització dels trams pendents entre la Comunitat Valenciana i Barcelona. Així mateix, defenen la connexió directa dels ports d'interés general de l'Estat amb el corredor mediterrani i del port de Sagunt-València, a més de l'eix cantàbric, a través de Terol i Saragossa.
Compromís
El programa de Compromís aposta per mesures de mobilitat sostenible i energies renovables en una nova llei de canvi climàtic, sostenibilitat i economia circular. En matèria de transport també defén la creació d'un abonament únic jove per a integrar tots els mitjans de la xarxa pública i facilitar la mobilitat en zones urbanes i rurals.
Ciutadans
La formació taronja aposta per potenciar la intermodalitat i el bitllet únic en transport públic. Ciutadans promet un programa de mobilitat sostenible que reduïsca l'emissió de CO i perseguisca millores en la qualitat de l'aire.
El partit impulsarà el corredor ferroviari del Mediterrani com a infraestructura estratègica i potenciarà els ports valencians com a punt d'eixida de les mercaderies espanyoles a la resta del món. Ciutadans aposta per una gestió estatal de la regulació de la mobilitat i la sostenibilitat ambiental com a criteri per activar noves infraestructures.
Unides Podem
Unides Podem defén una nova llei de mobilitat sostenible més ambiciosa i la implantació de plans d'aquest tipus en municipis de més de 50.000 habitants i empreses de més de cent treballadors i treballadores. La norma també contempla una xarxa pública de càrrega per a vehicles elèctrics.
El partit aposta per millorar la xarxa de transport públic i assumeix el compromís d'augmentar la plantilla de FGV per a millorar el servei i la freqüència de pas. Pel que fa a les infraestructures ferroviàries, vol invertir en la xarxa de rodalies i mitja distància per a millorar la connectivitat de les comarques del Vinalopó Mitjà i el Baix Maestrat. En aquest sentit, aposta per la creació d'un corredor ferroviari que vertebre el litoral d'Alacant, a més de recuperar línies "abandonades" com el tren d'Alcoi, el de Sagunt-Terol-Saragossa i el de Buñol-Requena cap a Conca.