La predel·la del Centenar de la Ploma es queda a València fins al gener del 2021

L’Institut Valencià de Conservació treballa amb aquesta peça única del gòtic per tal de recuperar l'aparença originària.

Treballs de restauració de la predel·la, en una imatge d'arxiu
Treballs de restauració de la predel·la, en una imatge d'arxiu / GVA

La predel·la del retaule de Sant Jordi del Centenar de la Ploma, que restaura l’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i), romandrà exposada al Museu de Belles Arts de València fins al 31 gener de 2021.

La pandèmia de Covid-19 va obligar a tancar el Museu de Belles Arts, a posposar el treball de restauració i a reduir els mesos d’exposició pública de la predel·la, segons han informat fonts de la Conselleria d'Educació i Cultura. Per això l’Institut va sol·licitar una pròrroga al Victoria and Albert Museum de Londres, des d’on va arribar l’obra l’abril de 2019, per a investigar-la i restaurar-la. Així, els visitants tindran més temps per a contemplar aquesta peça única del gòtic internacional valencià.

El conveni signat amb el museu londinenc estipulava que la predel·la fora traslladada a València perquè l’IVCR+i poguera fer una recerca multidisciplinària que comprén tres aspectes: la història de l’objecte, l’estil i els materials. El període de permanència era fins al mes d’octubre d’enguany, però finalment hi continuarà tres mesos més.

El retaule del Centenar de la Ploma, atribuït a Miquel Alcanyís i Marçal de Sax —i probablement a altres pintors establits a València— i pintat a primeries del segle XV, estava situat a la desapareguda església de Sant Jordi de València. Aquest retaule representa en una de les escenes principals la batalla del Puig, que va obrir les portes a la conquesta de València en 1238.

La institució valenciana l’ha sotmés a un procés de restauració i a una sèrie de tractaments per a tornar d’aquesta manera a l’obra un estat de conservació adequat. L’última fase de restauració, la que correspon a la reintegració cromàtica, la fan de cara al públic a la Sala del Cor del Museu de Belles Arts, on les persones visitants contemplen com treballa l’equip de restauració. Treballaran durant tot el mes d’agost i el de setembre en l'horari habitual de 8:00 a 15:00 hores, i han establit un horari d’atenció al públic de 12:00 a 13:00 hores per a contestar a les preguntes que els facen.

Un treball minuciós que recupera els pigments originaris

Les tasques que hi fan són, en una primera fase d’intervenció, reintegrar els xicotets buits que presenta l’obra amb pigments a l’aigua; després, es retoca amb colors al vernís. La tècnica que empren és el rigattino o puntillisme, que és totalment discernible de l’original. Aquesta intervenció és reversible, i els criteris de els han consensuat amb els tècnics del Victoria and Albert Museum.

També et pot interessar

stats