• VÍDEO | Antonio Alaminos: "Si el CIS encertara els resultats no caldria fer la campanya"

    Notícies Política | els Serrans | 10/04/2019 17:00
    Xavier Melero

    El catedràtic de la Universitat d'Alacant i exdirector d'investigacions del CIS, Antonio Alaminos, ha defés, en À Punt NTC, el model emprat en el baròmetre preelectoral del mes de març del Centre d'Investigacions Sociològiques, per als comicis generals del 28 d'abril.

    Alaminos justifica el marge d'errada dels resultats en l'alta volatilitat del moment polític que es viu a Espanya. El sociòleg ha explicat que l'enquesta només exposa on se situen els electors en l'actualitat i que, amb una indecisió de més del 40% i la campanya electoral per davant, el repartiment d'escons podria ser ben diferent.

    "No és coherent dir que la campanya serà fonamental i, alhora, que una enquesta que s'avança un mes dona ja el resultat. Si l'enquesta encertara el resultat, la campanya seria prescindible", ha assegurat Alaminos.

    L'exdirector d'investigacions del CIS també ha comparat el creixement de Vox, al qual s'atribueixen entre 29 i 37 escons, amb el vot ocult al Partit Popular en la dècada dels 80, perquè "quan hi ha un vot de vergonya, la gent l'amaga, però després aflora en les eleccions". La diferència, assegura, està en la impossibilitat de calibrar-lo ara, per la falta d'antecedents estadístics sobre la formació d'extrema dreta. 

    Més ciència que cuina

    Antonio Alaminos també ha donat detalls tècnics sobre el sondeig del CIS, un model clàssic de filtratge, imputació i ponderació, que ha desvinculat de l'acusació que les dades han sigut "cuinades" de manera opaca a favor del PSOE. Per a Alaminos, s'ha aplicat un model científic que dona una major consistència a la pauta de resposta dels entrevistats que a la resta de variables. 

    Segons ha explicat, aquest model es basa a filtrar les dades en funció de la segmentació de l'electorat, imputar-les en funció de cadenes de respostes d'acord amb una sèrie de variables significatives i, finalment, ponderar els resultats per a intentar incorporar la inèrcia del passat en la tendència actual de vot.