David Jiménez, exdirector d'‘El Mundo’: “Les grans empreses tenen agafats pel coll els mitjans de comunicació”

En el primer programa de ‘La qüestió’ de la nova temporada s'ha abordat la salut dels mitjans i el fenomen de les ‘fake news’.

David Jiménez, exdirector d\'‘El Mundo’: “Les grans empreses tenen agafats pel coll els mitjans de comunicació”
David Jiménez, exdirector d'‘El Mundo’: “Les grans empreses tenen agafats pel coll els mitjans de comunicació”

“Les grans empreses tenen agafats pel coll els mitjans de comunicació”. Així de contundent ha sigut l'exdirector del periòdic El Mundo, David Jiménez, aquest divendres en La qüestió.La qüestió El primer programa d'aquesta segona temporada ha estat dedicat a analitzar les relacions entre el poder, els diners i la informació. Qui són els amos dels mitjans? Qui decideix què és notícia i què no ho és? És l’anomenat quart poder un veritable poder? Preguntes a les quals s'ha volgut donar resposta amb l'ajuda de professionals i veus expertes. 

Jiménez, autor d'un llibre en què narra les seues experiències durant l'any que va ocupar el càrrec de director del diari, ha posat exemples del control que, assegura, exerceixen les grans companyies i institucions privades sobre els mitjans de comunicació. En La qüestió ha parlat dels “acords” o pactes “secrets” pels quals aquestes “paguen a la premsa molts més diners dels que els correspon per audiència, i a canvi reben protecció dels mitjans, que eviten incomodar aquesta gent poderosa”. 

Els grans mitjans estan també sotmesos al control polític. Segons Jiménez, amb Mariano Rajoy s’ha viscut l'atac més important a la llibertat de premsa a Espanya des de la dictadura. Assegura que eren comunes pràctiques com ara “forçar tertúlies” i que “una telefonada bastava per a aconseguir l'acomiadament de periodistes que simplement havíen fet el seu treball”.

Distingir notícies de fake news

Durant el programa també s'ha abordat la credibilitat dels mitjans i la proliferació de notícies falses, les anomenades fake news. Sabem distingir la informació real d'aquella que no ho és? Amb ajuda dels especialistes Julio Montes, creador de Maldita.es, i Carmela Ríos, periodista especialitzada en xarxes, s'ha analitzat aquest fenomen i s'ha insistit en la necessitat de formar l'audiència en la lectura de la informació. 

Gurus del periodisme 

Sobre l'anomenada crisi del periodisme, les relacions d'aquest amb el poder i la situació dels mitjans s'ha parlat amb dues de les veus més valorades de l'àmbit de la comunicació, la veterana periodista Rosa Maria Calaf i el catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat Enrique Bustamante. 

La setmana que ve, La qüestió se suma a la vaga mundial pel clima i abordarà les conseqüències del canvi climàtic i el desafiament global que planteja.

També et pot interessar

stats