• VÍDEO | Del #MeeToo al #PrayforAmazonia: dotze anys de l'etiqueta

    Notícies Societat | 23/08/2019 22:04
    Alba Requejo
    Emili Puig

    Fa alguns anys que cada gran tragèdia que sacseja el món es conta amb un símbol per davant: #JeSuisCharlie, #BringBackOurGirls, #PrayforAmazonia... També els moviments de lluita social (#LoveWins, #BlackLivesMatter, #WelcomeRefugees...) o les denúncies globals, com la del #MeToo, però que traspassen fronteres i es converteixen en #MeQueer, #Cuentalo, #NiUnaMenos o #EnsVolemVives. I cada cita electoral, gran manifestació o moviment necessita el seu coixinet. 

    En aquest món globalitzat ens hi hem acostumat, però, si mirem enrere, en realitat són molt joves. Aquest divendres es compleixen 12 anys de l'ús de l’etiqueta en twitter. L'any 2018 es van utilitzar 125 milions d'etiquetes al dia, segons Twitter. Les més usades en la primera part de 2019, segons el portal HubSpot, han sigut #love, #instagood i #style. 

    L'origen de l'etiqueta

    Sorprenentment, la iniciativa de les etiquetes no va sorgir de la mateixa xarxa social. Va ser un usuari, un extreballador de Google, el que va suggerir en els primers dies de la xarxa disposar d'una funció per a fer grups, com en el BarCamp, una xarxa d'esdeveniments oberts relacionats amb la tecnologia. Era l’agost del 2007. Segons algunes veus, la idea no va entusiasmar els creadors de Twitter, que, simplement, van ignorar el tuit. Però l’ús es va estendre durant els mesos successius i, finalment, l'equip de desenvolupadors de Twitter va incloure la funció. 

    I encara que Twitter va ser la primera xarxa social que va disposar de les etiquetes, a poc a poc van anar arribant a la resta. La segona a seguir-li la pista va ser Instagram el 2011, que no sols permet fer recerques, sinó també ofereix la possibilitat de seguir una etiqueta en concret, i no només altres usuaris. Al mateix temps s'hi va afegir Google i, finalment, Flickr i Facebook.