Joves i gent gran: el nou tàndem per aprendre de l'experiència en un col·legi de Borriana

L’alumnat de batxillerat dels salesians participa en un projecte que potencia l'aprenentatge en primera persona i el servei a la societat.

Joves i gent gran: el nou tàndem per aprendre de l\'experiència en un col·legi de Borriana
Joves i gent gran: el nou tàndem per aprendre de l'experiència en un col·legi de Borriana

Enfront de la idea cada vegada més estesa que la joventut es desentén de la societat que els envolta, trobem en un grup de joves de Borriana un exemple contrari.

L’alumnat de batxillerat del col·legi Salesià s’ha llançat a un nou repte durant aquest curs: compartir diverses activitats escolars amb la gent gran de la residència d’ancians veïna.

Com explica la professora i coordinadora del projecte, Glòria Archelós, més allà de l’aula i l’ensenyament teòric així es potencia l’“aprenentatge de servei, amb el qual la classe pot experimentar i aprendre a través del contacte directe les diferències emocionals, físiques i cognitives”.

Es tracta d’un programa que es consolida enguany després d’un curs pilot i es desenvolupa com a part de l’assignatura de psicologia que, com destaca Archelós s’ha torna “més emocionant i participativa” perquè “els alumnes estan fent molt més del que s’esperava d’ells”.

Una de les conseqüències més cridaneres és el vincle que s’ha forjat entre els grups de treball, formats per dos estudiants i un intern o interna de la residència.

La implicació dels estudiants ha aconseguit fins i tot transcendir les dates marcades pel calendari docent, amb propostes que han nascut de la iniciativa pròpia, com ara organitzar una festa d’aniversari per a celebrar els 100 anys d’una de les seues companyes majors o fer-los visites en el seu temps lliure.

Més allà d’entendre com és el dia a dia de les persones grans, com els afecten les malalties relacionades amb l’edat, o aprendre sobre mobilitat portant les cadires de rodes durant la volta a les falles en què fins i tot van tirar petards, els joves destaquen que el que més els ha marcat són les històries i les anècdotes. Amb elles, asseguren, han aprés i han entés el valor de l’experiència, que abans tantes vegades havien passat per alt.

Per a la cloenda del curs els majors són els protagonistes, en una xarrada sobre la seua experiència de vida: com era la societat de la seua joventut, de quina manera han abordat les alegries i les penes, els estudis o la família, i amb respostes a la curiositat dels joves nascuda dels mesos de relació.

Tot un aprenentatge model que de segur marcarà un abans i un després en el dia a dia dels majors i en la formació i la manera de veure la vida de l’alumnat jove.

També et pot interessar

stats