• Les perruqueries i els centres d’estètica demanen una rebaixa de l’IVA que els permeta subsistir

    Últimes notícies | 20/01/2021 14:33
    À Punt NTC

    Una de les professionals del sector de la perruqueria i l'estètica que s'ha concentrat davant les portes de l'Ajuntament de València

    Una reducció de l’11% de IVA, és a dir, fixar-lo en el 10%, no en el 21% com està actualment. És la reivindicació que aquest matí han plantejat els centres de perruqueria i d'estètica en diverses poblacions valencianes, com Alacant, Elx, Alcoi i València. Asseguren que aquesta reducció els ajudaria a superar la crisi que els ha portat la pandèmia, i que ha suposat una baixada de la facturació que oscil·la entre el 30% i el 70%, en els pitjors casos. A més, avisen que hi ha vora 8.000 llocs de treball en risc a la Comunitat Valenciana si la situació no es reverteix.

    El canvi d’hàbits de la clientela, la por als contagis, la limitació dels aforaments i les despeses extraordinàries a les quals han de fer front els negocis de millora d’imatge, com els desinfectants o les mampares de protecció, han afonat les perruqueries, barberies i centres d’estètica en una profunda crisi, com admetia Jorge Martín, portaveu de la plataforma Creer en nosotros, una de les promotores de les concentracions d’aquest dimecres. Qualifica d’”agònica” la situació que travessen aquests negocis.

    Denuncien que a tot Espanya ja han tancat, o estan en risc de fer-ho, quasi la meitat d’aquests centres a causa de la crisi. Per això, pensen que és el moment que el govern complisca la seua promesa i rebaixe l’IVA fins al 10% “de manera urgent”. El representant de Creer en nosotros argumentava que les perruqueries i els centres d’imatge arrosseguen un IVA del 21% des del 2012. Ja en aquell moment demanaven una rebaixa, com la que ja s’ha aplicat a les floristeries o a la cultura, que els permeta subsistir. Així mateix, també han reivindicat ajudes directes, com han rebut altres sectors.

    Por a les cures facials


    Alguns dels negocis més castigats per la crisi són d’estètica, benestar i cures facials. La proximitat del professional al client, per exemple a l’hora de fer una neteja facial o de maquillar, fa que molts clients tinguen por a contagiar-se, com explicava en À Punt un professional d’un d’aquests establiments del centre de València. El fet de passar més temps a casa, de teletreballar i de no assistir a esdeveniments també fa disminuir les ocasions en què els clients busquen els seus serveis, com explicaven des d’aquest centre.

    De fet, aquest professional explicava en À Punt que al desembre ha facturat la meitat del que va facturar el 2019, però la baixada d’ingressos és encara més acusada des que va començar gener, ja que assegura que està fent un 70% menys de serveis.

    A les perruqueries, només per als serveis indispensables


    El mateix passa a les perruqueries. La gerent d’un d’aquests negocis, també situat a València, i que atén sobretot dones, explica que actualment la clientela només hi va “a allò urgent, com tallar-se els cabells o posar-s’hi tint, i abans, “moltes clientes venien totes les setmanes, fora necessari o no, perquè també eixien molt més i els agradava anar sempre arreglades”. Aquesta perruquera assenyala que el descens de clientela és més acusat en el cas de les dones més majors. “Tenen por als contagis”, apuntava.

    Donades aquestes circumstàncies, de les sis treballadores amb què comptava el centre, actualment només hi treballen tres. Confessa a À Punt que amb la retallada de personal pretenen esmortir el descens de clientela, que oscil·la entre el 40% i el 50%.