Què implica canviar l’estudi per assignatures pels àmbits educatius en l’ESO?

La xarxa Capgirem l’ESO proposa un nou mètode basat a fusionar assignatures i classes de tres hores que permeten atendre la diversitat.

Alumnes d'un centre educatiu, a classe amb mascareta
Alumnes d'un centre educatiu, a classe amb mascareta / À Punt

Una comunitat educativa cada vegada més gran tracta de capgirar el format tradicional de l’educació secundària: canviar les assignatures “inconnexes” de 50 minuts per àmbits multidisciplinaris. Fins ara, sis instituts valencians s’han sumat a la xarxa alternativa Capgirem l’ESO i planegen ampliar els continguts al format virtual, obligatori en temps de pandèmia.

Aquest programa es va avançar fa tres anys a la recent normativa de la Generalitat, aprovada aquest 29 de maig, que contempla que tot l’estudiantat de primer d’ESO treballarà per àmbits multidisciplinaris, una mesura que s’aplica a tots els centres públics i concertats amb l’objectiu de facilitar el canvi de primària a secundària.

Capgirem l’ESO ha oferit la seua experiència per a facilitar la transició: “Jo entenc que, qui no està format en aquesta manera de treballar, sent angoixa. Per això hem oferit a la Conselleria tota la nostra ajuda”, explica la professora Maria Martínez Camarena, una de les impulsores del programa.

El professorat d’aquesta xarxa lamenta que l’educació actual faça aigües i que l’alumnat patisca mancances greus de comprensió lectora, assoliment de continguts, formació cultural i valors. “Continuem amb la mateixa organització heretada del segle XIX, que en molts casos no ens qüestionem”, afirma Camarena. I argumenta que les sessions de menys d’una hora limiten la possibilitat de fer treballs amb profunditat i tasques més enriquidores, com per exemple les exposicions orals.

Així, els àmbits educatius uneixen diferents matèries en trams de dues o tres hores, durant les quals es pot atendre la diversitat i resoldre problemes complexos de manera creativa. “El fet de ser dos o inclús tres professors a l’aula és una oportunitat per al desenvolupament de projectes cooperatius”, assegura Camarena. A més, recalca que hi ha una “gran falta de coordinació” en secundària.

Fins ara en aquest pla d’educació alternativa participen els centres Ramon Muntaner de Xirivella, Andreu Sempere d’Alcoi, Font de Sant Lluís de València, Bovalar de Castelló, Cotes Baixes d’Alcoi i Jaume I de Borriana. Per a les pròximes edicions ja s’hi han sumat el Bernat de Sarrià de Benidorm i l’IES Benaguasil.

Què suposa per al centre?

L’horari escolar s’adapta a les fusions. Les associacions d’assignatures més comunes són l’àmbit sociolingüístic –les llengües, amb geografia i història– i el científic –matemàtiques, amb física, química i biologia–, però les combinacions poden ser variables. A l’aula poden participar, a més del professorat especialitzat, pares o alumnes en pràctiques voluntaris. “Les famílies estan molt agraïdes perquè s’involucren en l’aula i se senten partícips de l’educació dels fills”, destaca Camarena sobre aquest mètode, que proposa “una nova cultura professional”.

També et pot interessar

stats