'20.000 espècies d'abelles' i 'La Mesías' triomfen en el Premis Forqué

La gala ha retut un sentit homenatge a Concha Velasco, que va faltar el 2 de desembre

'20.000 espècies d'abelles' guanya el premi a millor pel·lícula
Estíbaliz Urresola durant el discurs de '20.000 espècies d'abelles' com a millor pel·lícula / Juanjo Guillén (EFE)

20.000 espècies d'abelles i La Mesías han sigut les produccions triomfadores dels Premis Forqué amb, entre d'altres, els reconeixements a millor pel·lícula i millor sèrie, respectivament. Aquesta 29a edició ha estat marcada per l'homenatge a Concha Velasco i a Itziar Castro, actrius que van faltar en les últimes setmanes.

La gala, presentada per Macarena Gómez i Pablo Chiapella, s'ha centrat en la reivindicació de la comèdia espanyola, amb el record a figures com Lina Morgan, Gracita Morales o José Luis López Vázquez, però també en la denúncia política contra els atacs a Gaza.

Estíbaliz Urresola, directora de 20.000 espècies d'abelles, feia un discurs en què destacava el "moment històric" del cinema espanyol amb "un cinema molt més plural, més divers, on tenim cabuda més mirades, més directores, més persones racialitzades, més idiomes, més diversitat". Urresola també ha fet una crida al reconeixement de la cinematografia pròpia, la qual "és tan rica i important que fa història fora dels nostres territoris". 20.000 espècies d'abelles, un film que narra la història d'una xiqueta trans, també ha rebut el premi Cine i educació en valors, en el discurs del qual la directora ha declarat que "cal acceptar la diferència com un valor que nodreix i enriqueix".

Encara en l'apartat de cinema, també s'ha reconegut com a millor interpretació masculina David Verdaguer pel seu paper en Saben aquell, mentre que Malena Alterio ha rebut el guardó de millor interpretació femenina pel seu protagonista en Que nadie duerma. L'actriu, en recollir el guardó, ha demanat el cessament de la guerra a la Franja de Gaza.

D'altra banda, La memòria infinita, de Maite Alberdi, ha obtingut el guardó al millor llargmetratge llatinoamericà, mentre que Juan Mariné. Un siglo de cine s'ha emportat el de millor llargmetratge documental. Així mateix, Cuerdas ha obtingut el premi a millor curtmetratge cinematogràfic.

'Els Javis' durant el discurs del premi a millor sèrie
'Els Javis' durant el discurs del premi a millor sèrie / Juanjo Guillén (EFE)

'La Mesías', triomfa entre les sèries

En l'apartat de sèries, la premiada ha estat La Mesías, amb set episodis dirigits per Javier Ambrossi i Javier Calvo, coneguts com Els Javis, que han reivindicat la llibertat creativa i el que significa fer produccions. "El que fem tots ací és art. Ara mateix es busca fer coses consumibles, però nosaltres volem fer coses bones. El que ha de fer l'art és canviar vides", ha assenyalat Javier Calvo.

En el mateix apartat, han sigut reconeguts també els treballs de Lola Dueñas, millor interpretació femenina pel seu paper en La Mesías, i Roger Casamajor, a millor interpretació masculina en la mateixa sèrie. Els dos premiats han agraït la labor d'Els Javis. "Gràcies per llevar-me la por i per fer-me feliç. Us vull amb tot el cor", ha dit Dueñas.

Aquesta edició ha tingut dos premis nous. El Premi del Públic ha sigut per a Campeonex, de Javier Fesser, un guardó que premia al llargmetratge més aclamat pel públic entre les quatre pel·lícules més taquilleres de l'any. A més, també s'ha reconegut per primera vegada el cinema d'animació, premiant Robot Dreams, de Pablo Berger, que ha rebut el premi al millor llargmetratge d'animació.

També et pot interessar

stats