Acaba l’Any Sorolla: el llegat de l’artista valencià més universal
Repassem les exposicions i les accions més rellevants que han revitalitzat la figura i l’obra del mestre de la llum en el centenari de la seua mort
Amb el 2023 acaba un any en què s’ha celebrat la figura del pintor valencià més universal en el centenari de la seua mort. Joaquim Sorolla ha protagonitzat innombrables propostes culturals arreu del nostre territori i en institucions artístiques de tot el món que ens han transportat al seu imaginari tan personal.
Sorolla va saber captar com cap altre artista la llum que banya les nostres platges, unes escenes quotidianes en moviment interpretades per uns xiquets juganers i unes elegants dones vestides de blanc passejant a la vora d’una mar Mediterrània d’un blau enlluernador que ens traslladen al seu temps.
Abans d’aquest període que el va fer cèlebre, però, l'inici de la producció artística de Sorolla es van caracteritzar per una menor lluminositat i una immersió en l’estudi de l’antiguitat clàssica i l’arqueologia, gràcies a la seua estada becada a Roma. Les exposicions "Sorolla. Orígens" al Museu de Belles Arts de València i “Sorolla a Roma. L’artista i la pensió de la Diputació de València (1884-1889)”, al Palau del Marqués de la Scala, van traure a la llum un Sorolla inèdit i van permetre endinsar-se en el seu costat més íntim.
Però el mestre de la llum, en la seua antítesi, també va plasmar la foscor dels negres en un vessant pictòric menys conegut que va arredonir el seu estil al llarg de tota la seua carrera amb peces, especialment retrats, que van posar en relleu els estats anímics dels protagonistes. “Sorolla en negre”, mostra que va acollir la Fundació Bancaixa, es va fer ressò d’un estil que es va considerar com a un signe de modernitat per a l’època.
I és que immergir-se en els diferents universos presents en l’obra del valencià ha sigut més fàcil que mai en el centenari de la seua mort. De la mà de la tecnologia i la realitat virtual, present a mostres com "Sorolla, una nova dimensió", a La Marina de València, o "Sorolla a través de la llum" de la Fundació Bancaixa, s’han pogut gaudir d’unes experiències visuals i sensorials úniques que han donat vida als personatges que va captar amb el seu pinzell.
El gran ventall de mostres organitzades durant 2023 han transcendit els murs dels espais expositius i la llum de Sorolla va arribar a alguns dels indrets més despoblats del món rural valencià i, fins i tot, va viatjar en alta velocitat fins a Madrid, on s’ubica el museu, que en altres temps va servir d'habitatge i taller del pintor, i que acull nombrosos objectes que va adquirir al llarg de la seua vida i la col·lecció més rica d’obres de Sorolla de tot el món.
El llegat de l’Any Sorolla, però, ha sobrepassat l’àmbit merament pictòric i s’ha traduït en el llançament d’un segell, la creació de monedes o un vi commemoratius de l’efemèride, diverses publicacions i, fins i tot, el disseny i la confecció d’una vintena de vestits de boda d'alta costura inspirats en els quadres més coneguts de l’artista que van ser objecte d’una desfilada al passeig que du el seu nom a Xàbia (Marina Alta) i a una fira de moda nupcial.
Però potser, l’herència més rellevant que deixa aquesta celebració haja sigut la creació d’una sala monogràfica i permanent al Museu de Belles Arts de València que ja permet recórrer la trajectòria de l’artista des del primer bodegó, que va fer amb 15 anys, fins a retrats costumistes, paisatges o la pintura Jo soc el pa de la vida, una de les seues obres de gran format més reconegudes internacionalment.