Directes
Ara en la televisió
ZOOM T10

'Anora' sorprén en uns Oscars que enalteixen 'The brutalist' i castiguen 'Emilia Pérez'

La gala ha destacat pel quasi absolut silenci pel que fa als temps convulsos que afronten els Estats Units des de l'arribada de Trump a la Casa Blanca

Adrien Brody ("The Brutalist"), Mikey Madison ("Anora"), Zoe Saldaña ("Emilia Pérez") i Kieran Culkin ("A real pain"), en la 97 cerimònia dels Oscar / Daniel Cole (Reuters)

En contra de tots els pronòstics, Anora ha sigut la màxima guanyadora de la 97a edició dels Oscars després d'imposar-se en cinc de les sis categories a les quals aspirava, seguida de The brutalist, amb tres premis, mentre que Emilia Pérez s’ha portat només dos dels tretze guardons als quals aspirava. La pel·lícula de Sean Baker, que retrata la història d'una stripper estatunidenca que es casa amb el fill d'un oligarca rus —i descrita com l’anti Pretty Woman—, ha aconseguit alçar-se amb l'Oscar a millor pel·lícula, actriu protagonista (Mikey Madison) i direcció, guió original i muntatge, els tres últims per al mateix Baker.

La gala ha destacat pel quasi absolut silenci pel que fa als temps convulsos que afronten els Estats Units des de l'arribada de Donald Trump al poder al gener. L'única al·lusió indirecta ha sigut la del presentador de la nit, Conan O'Brien, qui ha usat la pel·lícula de Baker, que ha fet una analogia a la relació dels Estats Units amb Rússia. “Anora té una bona nit. Ja porta dos victòries. Supose que els americans estan emocionats per veure que algú per fi s'enfronta a un poderós rus”, ha dit el presentador.

Mikey Madison ha donat la sorpresa en fer-se amb el seu primer Oscar, competint amb Demi Moore (La substància), qui era la favorita de la categoria, a més d'amb l'espanyola Karla Sofía Gascón (Emilia Pérez), Cynthia Erivo (Wicked) i la brasilera Fernanda Torres (Aún estoy aquí).

Durant el seu discurs, tant Baker com Madison han volgut homenatjar les treballadores sexuals, com la protagonista del film, així com reivindicar una major inversió pel cinema independent. I és que, tant Anora com altres produccions nominades com The brutalist s’han rodat amb un pressupost inferior als trenta milions de dòlars, una quantia bastant baixa per a una producció de Hollywood.

El drama de postguerra dirigit per Brady Corbet, The brutalist, ha quedat en segon lloc, amb tres guardons que han inclòs Adrien Brody amb el segon Oscar de la seua carrera a millor actor, a més dels premis a millor fotografia i a millor banda sonora.

El musical Emilia Pérez que hi arribava com la pel·lícula més nominada, s’ha vist durament afectada per la voràgine de crítiques i polèmica generada després del descobriment de vells missatges de tints homòfobs i racistes de Karla Sofía Gascón en el seu compte d’X. Encara que la cançó El mal ha aconseguit un guardó que es donava per descomptat entre les apostes de la pel·lícula, s’ha quedat a les portes del reconeixement de l'Acadèmia a millor pel·lícula internacional, que li ha arrabassat el drama brasiler Aún estoy aquí. Tot i això, Zoe Saldaña s’ha emportat l'Oscar a millor intèrpret de repartiment, tot després d'haver-se fet amb un BAFTA i un Globus d'Or, entre altres premis.

El documental de Palestina s'obri pas en els Oscars

Entre les moltes sorpreses que s'esperaven en una gala molt oberta i sense clars favorits en moltes de les categories ha sigut el de millor documental per al palestí No oher land que, sense gairebé pressupost ni el suport d'una distribuïdora, ha lluitat als Estats Units per poder veure's als cinemes.

El mateix furor va despertar la pel·lícula d'animació letona Flow, un mundo que salvar, que s’ha imposat a l'èxit en taquilla de Disney Inside out 2 o Wild robot, les dos grans favorites que batallaven per l'estatueta a millor pel·lícula d'animació.

Consulta el llistat dels guanyadors i guanyadores

Millor pel·lícula

Millor direcció

Millor actriu

Millor actor

Millor actriu de repartiment

Millor actor de repartiment

Millor guió original

Millor guió adaptat

Millor pel·lícula internacional

Millor pel·lícula d’animació

Millor llargmetratge documental

Cinema

També et pot interessar