El director de la Mostra de València: “La dona s’incorpora a l’audiovisual a major velocitat que en la resta de la societat”

Eduardo Guillot assegura que el festival que se celebra fins diumenge té la quarta part del que comptava el 2012, quan es va clausurar durant unes edicions

Guillot, director de la Mostra de València, en la intervenció en 'Les notícies del matí' / À Punt NTC

“La dona s’incorpora al món de l’audiovisual a una velocitat major del que passa en la resta de la societat, on afortunadament ja està canviant moltíssim”. És la visió que ha compartit este dilluns en Les notícies del matí Eduardo Guillot, director de la Mostra de València Cinema del Mediterrani, que acull la ciutat fins diumenge.

Des del seu punt de vista, i des de la perspectiva que li aporta la direcció d’este festival, les dones s’incorporen a l’àmbit cinematogràfic en major proporció que en altres sectors. De fet, assegurava que les seccions competitives són paritàries, una obligació que en absolut costa de complir, perquè hi ha moltíssimes produccions que porten segell femení. A més, ha manifestat que la presència femenina en l’àmbit cinematogràfic arriba més enllà de la direcció, en referència a les altres funcions dins d’una producció que també assumeixen dones.

Cal recordar que les cintes de la secció oficial tornen a tindre representació paritària, tindran l'estrena nacional a València i les presentaran els seus cineastes i equips artístics. Dotze llargmetratges competeixen per la Palmera d’Or, dotada amb 30.000 euros i 15.000 addicionals per a la distribució espanyola, i per la Palmera de Plata - Premi Especial del Jurat, dotada amb 20.000 euros.

Guillot es mostrava orgullós de dirigir un festival que arriba a l’edició que fa 39, encara que en dos etapes. Fa set anys que el festival es va recuperar després d’un període en què no es va celebrar. Al respecte, Guillot assegura tindre absoluta llibertat per a programar, encara que desitjaria tindre més pressupost, “el mateix que quan es va clausurar”.

En este sentit apuntava que, “el 2012, quan es va clausurar, tenia dos milions d’euros de pressupost; ara, arriba al mig milió d’euros amb esforços”. Una minva de dotació pressupostària que repercuteix en el nombre de convidats o de pel·lícules, però que Guillot assumeix amb resignació en considerar que no ha frenat el creixement de la Mostra de València.

“El festival ha anat creixent a poc a poc”, assegurava. “Voldríem més pressupost per al festival, però treballem amb total i absoluta llibertat”, afegia en referència a l’absència d’ingerències polítiques en este certamen, que depén de l’Ajuntament de València.

Respecte a la xifra d’espectadors d’enguany, i després que l’any passat s’assoliren els 18.000, el responsable de la Mostra de València manifestava que el festival no es mou per les xifres, “sinó per a aportar a València un cine que no es pot veure en les sales comercials d’Espanya durant la resta de l’any i que, en moltes ocasions, fins i tot s’estrena a Espanya, com passa enguany en una comèdia feta a Egipte”.

“La gent no sap que existeix eixe cine”, puntualitzava Guillot, que està al capdavant d’un certamen que enguany projectarà pel·lícules de països tan diversos com ara Montenegro, el Líban, Tunísia o Bòsnia i Hercegovina, entre d’altres.

En un moment en què bona part del consum dels productes audiovisuals s’ha traslladat a les plataformes, Eduardo Guillot ha defensat que festivals com el de València “projecten pel·lícules que no estan en plataformes perquè són estrenes absolutes, algunes fins i tot mundials, i a més permeten tindre una sèrie de trobades amb directors”, elements que, a parer seu, fan que els festivals encara tinguen cabuda en el panorama audiovisual actual.

A València no tenim escola de cine, per què no posar-ne una a la Ciutat de la Llum? Eduardo Guillot - Director de la Mostra de València

Més enllà del festival, pel que fa a les possibilitats per a la producció cinematogràfica que presenta la Comunitat Valenciana, el responsable del festival que acull València estos dies creu que cal aprofitar les infraestructures amb què compta el nostre territori, com ara, la Ciutat de la Llum: “A València no tenim escola de cine, per què no posar-ne una a la Ciutat de la Llum?”.

Quant als rodatges que acull la ciutat, Eduardo Guillot creu que la València Film Office fa un bon treball, en referència al creixent volum de pel·lícules rodades a la ciutat. “Atraure rodatges és atraure diners i inversió”, assegurava en referència a les produccions que escullen València com a localització. 

També et pot interessar

stats