Les dones, protagonistes de la programació expositiva de l'IVAM este estiu

Les pioneres de la fotografia Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron o la colombiana Carolina Caycedo, entre els plats forts de l’estiu 

Nobosudru, la imatge d'una dona mangbetu, una de les protagonistes femenines de la programació expositiva de l'IVAM
Nobosudru, la imatge d'una dona mangbetu, una de les protagonistes femenines de la programació expositiva de l'IVAM / Miguel Lorenzo (IVAM)

Les dones protagonitzen este mes d'agost el programa expositiu de l’Institut València d’Art Modern (IVAM) amb els monogràfics dedicats a dos pioneres de la fotografia, Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron, i la primera mostra a Europa de la colombiana Carolina Caycedo.

Se suma la mostra col·lectiva ‘El poder amb què saltem juntes: Dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia’, la recent intervenció en la façana de l'IVAM ‘Aire Magenta’ de la valenciana Inma Femenía i l'exposició que mostra la investigació entorn de la imatge fotogràfica de Nobosudru, una dona mangbetu, convertida en icona de l'Àfrica negra.

L'exposició ‘Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron: retrats per a somiar’, produïda per la National Portrait Gallery de Londres, exhibeix per primera vegada a l’estat espanyol una retrospectiva d'estes dos fotògrafes que van explorar el retrat més enllà de la seua capacitat per a plasmar la realitat.

S'exhibeixen més de 140 retrats d'època procedents d'alguns dels principals museus del món, com el Victoria & Albert Museum, de Londres; el National Science and Media Museum, de Bradford; l’Ashmolean Museum, d'Oxford i la mateixa National Portrait Gallery.

Exposició Retrats per a somiar de Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron
Exposició Retrats per a somiar de Francesca Woodman i Julia Margaret Cameron / Miguel Lorenzo (IVAM)

La mostra ‘Terra dels Amics’ acosta el treball de l'artista multidisciplinària colombiana Carolina Caycedo (Londres, 1978), sobre la memòria ambiental i les comunitats que a tot el món s'oposen a les grans infraestructures energètiques pels seus impactes socials i ambientals.

L'exposició col·lectiva ‘El poder amb què saltem juntes’ reivindica l'obra de 58 dones artistes i la dimensió poètica i política que van adquirir els seus treballs, entre les dècades del 1960 i 1970 a Espanya i Portugal. En total, es mostren 186 obres de creadores de tots dos països com Ana Hatherly, Ana Peters, Àngels Ribé, Aurora Valero, Ção Pestana, Concha Jerez, Elena Asins, Esther Ferrer, Eva Lootz, Fatima Vaz, Helena Almeida, Juana Francés, Lola Bosshard, Ángela García Codoñer o Soledad Sevilla.

Exposició Terra dels amics de Carolina Caycedo
Exposició Terra dels amics de Carolina Caycedo / Miguel Lorenzo (IVAM)

En l'exposició ‘Nobosudru, l'esdevindre icona d'una dona mangbetu’ s'ofereix una radiografia de la imatge fotogràfica de Nobosudru, una dona del poble congolés mangbetu, presa en la dècada de 1920 al Congo. Esta imatge en origen associada al colonialisme adquireix diferents usos i és utilitzada en múltiples contextos, com a propaganda del colonialisme, en textos etnològics, segells, postals, publicitat de productes de consum, arts decoratives fins a convertir-se en icona de l'Àfrica Negra.

‘Aire Magenta’ és el títol de la instal·lació amb la qual Inma Femenía proposa un joc de llum en l'espai del hall de l'IVAM, tenyint de magenta la vidriera del museu, reflectint-se en les superfícies de l'arquitectura de l'interior i en els cossos dels visitants.

També et pot interessar

stats