La Festa del Rotllo fa complir la tradició de Dilluns de Pasqua a l’Alcora
Centenars de veïns i veïnes han completat la romeria, que té com a protagonistes els xiquets del poble
Com cada Dilluns de Pasqua, l’Alcora (Alcalatén) ha celebrat la tradicional Festa del Rotllo, que un any més s’ha convertit en una trobada multitudinària de veïnes i veïns del poble.
Declarada d’interés turístic provincial, forma part del patrimoni viu del municipi i té un profund arrelament, ja que ha rememorat des del segle XVIII un terrible episodi de sequera. Com ha explicat el cronista oficial de la vila, José Manuel Puchol, en aquells anys el Consell Municipal va decidir enviar una romeria de xiquets fins a l’ermita de Sant Cristòfol perquè, des d’allí, feren arribar les súpliques a Déu i demanaren compassió i clemència per a un poble assedegat.
Segons la tradició, les súpliques dels infants, que no superaven els set anys, va tenir efecte i al cap d’uns dies una formidable pluja va regar els camps, va salvar les collites i va permetre el descobriment d’un deliciós brollador d’aigua: la Font Nova.
Actualment, en la romeria, la primera part de la celebració, pot participar qui ho desitge, encara que l’element més singular continua sent la figura dels angelets: xiquets i xiquetes menors de tres anys que, vestits amb túnica, capa, ales de colom i corona, simbolitzen la innocència dels més menuts.
Enguany, la jornada ha començat a la plaça de l’Església amb el repartiment de rotllets, cintes i polseres commemoratives. Des d’allí, a les 9:00 hores, ha eixit la Romeria del Rotllo o d’Infants, considerada l’única romeria de l’Estat en què els protagonistes són els xiquets, acompanyada per dolçaina, tabal i rondalla, en direcció a l’ermita de Sant Cristòfol.
Ja a l’ermitori, els centenars de romeus i romeves han celebrat la missa i han carregat forces amb l’esmorzar típic de mona de Pasqua o amb entrepans de truita d’alls tendres i faves. Tot al so de la música tradicional i amb l’acompanyament de les danses populars.
Finalment, després de la baixada i amb la presència de les autoritats, els angelets i les reines de les festes ha arribat un dels moments centrals de la jornada, amb el repartiment dels rotllos beneïts.