La IA impedirà més de la quarta part dels ingressos dels autors musicals i audiovisuals el 2028

Els primers seran els que més perdran, fins al 24%, i això suposarà una minva de guanys de fins als 10.000 milions d’euros

 

La intel·ligència artificial amenazça la quarta part dels ingressos per drets d'autor dels creadors musicals en només quatre anys
La intel·ligència artificial amenaça la quarta part dels ingressos per drets d'autor dels creadors musicals en només quatre anys / À Punt NTC

La IA és una eina de moda, en tots els àmbits. També suposa una amenaça per a molts col·lectius. Els creadors perdran quasi la quarta part dels ingressos que reben pels drets d'autor del sector musical i un poc més de la quinta part dels del sector audiovisual. És la factura que passarà la intel·ligència artificial a la indústria cultural fins al 2028, segons un informe pioner que ha presentat este dimecres la Confederació Internacional de Societats d'Autors i Compositors (Cisac), amb seu a París i que representa més de cinc milions de creadors a tot el món.

L'estudi, elaborat per a la Cisac pretén reivindicar amb "proves" empíriques la necessitat que els governs regulen l'ús del contingut protegit per drets d'autor per part dels serveis d'intel·ligència artificial (IA). Amb esta anàlisi, també es pretén demanar que els autors tinguen un lloc en la taula de negociació amb eixos proveïdors.

El president de la Cisac i també integrant del grup ABBA, Björn Ulvaeus, en una presentació virtual de l'informe, apuntava que la intel·ligència artificial és una “meravellosa eina” i “s’està usant ja”, però el seu progrés “no ha de ser mai a costa dels drets dels creadors”.

Les pèrdues potencials d'ingressos fins a 2028 per als creadors de música (—24%) i de contingut audiovisual (—21%) equivalen a una pèrdua acumulada total de 22.000 milions d'euros (10.000 milions d'euros per als autors musicals i 12.000 milions d'euros per als audiovisuals), segons este informe.

En paral·lel a eixa contracció, el mercat de continguts musicals i audiovisuals generats per la intel·ligència artificial creixerà exponencialment en eixe període, i passarà d'un valor actual de 3.000 milions d'euros a 64.000 milions d'euros el 2028.

Així, els ingressos per als proveïdors de serveis d’intel·ligència generativa ascendiran a 4.000 milions d'euros anuals en el sector musical (el 2023 van totalitzar cent milions d'euros) i a 5.000 en l'audiovisual (enfront de 200 milions l'any passat).

"Estos ingressos es deriven directament de la reproducció no autoritzada de les obres dels creadors i representen una transferència del valor econòmic dels creadors a les empreses d’intel·ligència artificial", ha recalcat la confederació en un comunicat.

Optimisme si hi ha un "tracte just"

En el sector de la música, la intel·ligència artificial canviarà molt els mercats digitals, ja que per al 2028 s'estima que les creacions no humanes representaran el 20% dels ingressos de les plataformes tradicionals de streaming i vora el 60% dels ingressos de les biblioteques musicals.

En l'audiovisual, les transformacions també seran notables i les branques professionals més perjudicades seran les de la traducció i l'adaptació de subtítols, amb una possible pèrdua del 56% dels seus ingressos, mentre que els guionistes i directors podrien veure com els seus ingressos minven entre un 15% i un 20%.

Els operadors d’intel·ligència artificial estan creant valor econòmic de la seua activitat, però és fonamental que eixos ingressos es compartisquen amb els creadors Björn Ulvaeus - President de la CISAC

No obstant això, i pesar d’eixe colp per a la indústria, la CISAC creu que la cultura té capacitat d'adaptar-se, com ho està fent al llarg de la història. "Els operadors d’intel·ligència artificial estan creant valor econòmic de la seua activitat, i està bé, però és fonamental que eixos ingressos es compartisquen amb els creadors, que són, en realitat, la font", ha ressaltat Ulvaeus, que creu que la batalla de la intel·ligència artificial no serà com la batalla contra la pirateria en internet, sinó totalment distinta. En eixe marc, "litigar" no serà la millor opció per als creadors, ha dit, sinó que l'ideal és negociar un "tracte just" per a ells. 

També et pot interessar

stats