Directes
Ara en la televisió
EN DIRECTE

Influenciadors digitals: la part més fosca de les IA

Augmenten els casos de perfils irreals creats amb fins lucratius

Perfil d'Instagram d'Aitana López, la model creada a partir de la IA / À Punt NTC

Cada volta la intel·ligència artificial té més aplicacions. És el nou cas d’Aitana López, la instagramer creada digitalment que triomfa en les xarxes socials. La influenciadora, de Barcelona i amant del fitnes, ja acumula més de 90.000 seguidors i fa guanyar 4.000 euros al mes per fer-se fotos amb marques. Gens malament per a una persona que no existeix. Però quina imatge estan transmetent aquests prototips del codi binari?

El cas ens fa preguntar per l'ètica i els límits que hi ha darrere d'aquestes noves criatures digitals. “Ens estan venent una idea completament falsa de com deuen ser les coses, amb un aspecte totalment irreal, impossible d’aconseguir per les persones del carrer”, recalca Diana Rodríguez, cap d’estudis de l’escola digital ESAT a València. Al mateix temps, Rodríguez mostra preocupació sobre com ens estem acostumant a aquesta nova realitat: “Em pareix greu i perillós”.

De la mateixa agència també és Amaia, una altra model de característiques semblants. Dones hipersexualitzades i amb un filtre permanent. Un estereotip del qual precisament cada vegada fugen més els creadors digitals del futur.

El que està clar és que el nou escenari que obri la intel·ligència artificial necessita un nou marc legislatiu que la regule. ”Igual com va passar amb els filtres d’Instagram, que s’havia d’especificar que hi havia un filtre aplicat i que la gent no era així, doncs tal volta també s'hauria de tindre una legislació semblant”, afegeix Rodríguez, per tal d’evitar enganys en les xarxes socials. 

També et pot interessar