Instagram es consolida com la plataforma estrela per als creadors de contingut en valencià

Un informe de Poblet.info conclou que l’ús del valencià ha experimentat un “creixement notable” a les xarxes socials, però encara té reptes a superar

Influencers valencians
Influenciadors valencians, d'esquerra a dreta: @ainamonferrer, @alegriadepoble, @cabrafotuda, @curiosaire.vlc i @valenardat / À Punt

L’ús del valencià ha experimentat un “creixement notable” en els últims anys a les xarxes socials, un entorn on els influenciadors que aposten per la creació de continguts en la nostra llengua prefereixen Instagram com la plataforma estrela per a difondre les publicacions. Esta és una de les conclusions que es desprén del primer informe de Poblet.info —projecte nascut com a aparador per als creadors en clau valenciana—, que analitza l’activitat i l’impacte de vora 300 usuaris destacats que comparteixen totes les propostes en la llengua pròpia.

L’estudi "L’estat del valencià a les xarxes socials a través dels creadors de contingut", que s’ha publicat este dilluns, posa de manifest la consolidació d’Instagram com la xarxa amb més influència, tant pel nombre creixent d’influenciadors que hi naixen cada dia, com per l’augment d’usuaris que els segueixen. De fet, este repunt ha fet que, en només un any, la xifra de seguidors d’estos instagramers cresca un 72,91 % i passe de 518.315 el juliol de 2023 a 896.207 l’agost d’enguany. 

En Instagram, lideren esta tendència dos creadors com @Cabrafotuda (142.469 seguidors i seguidores) o @alegriadepoble (102.434 followers). Segons remarca l’informe, tots dos tenen una “forta presència” i “gran capacitat de captar públic” mitjançant el format de reels —vídeos curts—, que és el més consumit de la xarxa social. Destaca també l’aparició de comptes com @curiosaire.vlc, amb un ascens exponencial, ja que en només quatre mesos i una trentena de publicacions suma 15.500 seguidors. 

Pel que fa a Tiktok, l’anàlisi conclou que els últims canvis en la plataforma xinesa “han generat incertesa” entre els influenciadors i ha provocat que no hi haja creadors exclusius d’esta xarxa social en valencià i passen a compartir també els vídeos a Instagram, on generen un impacte més gran. Els usuaris amb més publicacions són @Valenardat (1.067 vídeos), La Tia Visantica (1.038 vídeos) i l’Squad d’À Punt (994 vídeos). 

YouTube, “essencial” per a la difusió de continguts educatius

D'altra banda, YouTube també ocupa un lloc destacat en l’informe de Poblet.info, que s’ha convertit en una plataforma “essencial” per a la difusió de vídeos destinats a l’aprenentatge del valencià.  “Els continguts tracten la normativa, gramàtica, fonètica i lèxic de la nostra llengua, i són així continguts que no caduquen amb el temps. Altres canals més lligats a l’actualitat no aconsegueixen retindre interés en els vídeos”, resa el text. 

Creadors com la doctora Aina Monferrer, amb més d’un milió de visites, s’han especialitzat en continguts d’aprenentatge, amb una oferta de vídeos que mantenen una audiència fidel al llarg del temps. També tenen un espai important Món de Llengua, Aprén valencià en línia o Andrea Cuenca. Actualment, hi ha 53 canals en valencià a YouTube, 22 d’ells actius, que acumulen més de 83.000 subscriptors i 7,2 milions de visualitzacions.

Twitch, un repte per al desenvolupament de continguts en valencià

La cara més negativa es troba en la plataforma de streaming per excel·lència, Twitch, on els creadors de contingut en valencià encara no han sabut consolidar l'espai i, segons l’informe, es presenta com “una assignatura pendent”. Tot i comptar amb 36 canals registrats, només onze han mostrat activitat l’últim semestre. El nombre total de seguidors és de poc més d’11.000, “una xifra modesta” si es compara amb les altres xarxes socials. Simmer Valenciana i Tete Junior són dos dels creadors més actius.

La informació esportiva o l'actualitat cultura encara no està en valencià

El coordinador de Poblet.info i redactor de l’informe, Aitor Muñoz, ha remarcat que tot i que l’evolució sobre l’ús del valencià ha experimentat un “creixement notable” a les xarxes socials, encara hi ha reptes a superar. Entre ells està el “d’entrenar” l’algoritme de les plataformes —augmentant les interaccions, com els m’agrada i compartint els continguts— perquè les creacions aconseguisquen una visibilitat més gran. 

Així mateix, remarca que encara hi ha camps temàtics que estan “buits de contingut”, com el de la informació esportiva o l’actualitat cultural de l’estranger. “On estan les receptes de cuina que es fan tan virals a les xarxes? També cal fer-ne en valencià (...). La normalització del valencià a la xarxa depén de poder trobar continguts de tota mena”, manifesta Muñoz. 

També et pot interessar

stats