José Luis Alcaine (director de fotografia): “M’he identificat amb la pintura de Sorolla i m’ha acompanyat tota la vida”

El director de fotografia de capçalera d’Almodóvar parla sobre la llum i les mirades 

Entrevista al director de fotografia José Luis Alcaine / À Punt NTC

Guanyador de cinc Goyas i habitual en els títols d'Almodóvar, el director de fotografia José Luis Alcaine és un dels grans noms del cine espanyol, i ha donat llum a més de 150 pel·lícules. À Punt ha aprofitat el seu pas pel Centre del Carme Cultura Contemporània de València per a parlar amb ell sobre la influència de la pintura de Sorolla en el seu treball.

Nascut a Tànger el 1938, Alcaine diu portar gravada a la retina l'explosió de llum del Mediterrani, la mateixa que banyen els quadres de Sorolla. “M’he identificat de seguida amb la pintura de Sorolla i m’ha acompanyat tota la vida”, afirma.

La pintura il·lumina el cinema i el cinema inspira la pintura, un cercle que Alcaine tanca amb el traç del Guernica en el qual Picasso atrapa una escena de quatre minuts de la pel·lícula Adeu a les armes en una sola imatge. Perquè resulta que la investigació l’ha dut a descobrir que el director d'eixa escena va ser també un pintor que va exposar a París i va conéixer Picasso uns set o huit anys abans que el malagueny pintara el Guernica, conta emocionat. 

I com en la pintura, Alcaine domina una llum que projecta en la mirada de la interpretació. Segons el director de fotografia, la mirada de l’actor projecta el seu interior d’alguna forma. Un fet que per a ell diferencia el cinema del teatre. “Quan et mire a tu, et mire als ulls perquè, d’alguna manera, això em comunica amb tu”, explica “i això és el que pot passar en el cinema quan estan ben il·luminades les mirades”, postil·la.

També et pot interessar

stats