L’alumnat de l’IES Jordi de Sant Jordi desmunta notícies falses amb un diari sobre la DANA

El projecte arribarà als centres educatius afectats com a mostra de suport: un material que podran usar en les classes

L’alumnat de l’IES Jordi de Sant Jordi presenta un diari sobre la DANA
L’alumnat de l’IES Jordi de Sant Jordi presenta un diari sobre la DANA / À Punt NTC

Els alumnes de l'IES Jordi de Sant Jordi de València, convertits este curs en periodistes, han presentat este dilluns un diari que aborda la tragèdia que han viscut els companys afectats per la DANA i que recull entrevistes a experts, testimonis i els protocols d'actuació davant d'esta classe d'emergències. L’objectiu: que l’estudiantat conega els perills de les fake news o notícies falses. 

L’anomenat com a JorDiari és una publicació de dotze pàgines, en format de diari, a color i amb una primera tirada de 500 exemplars. Des del centre ja han confirmat que faran arribar la publicació als instituts de la zona zero de la tragèdia com a mostra de solidaritat, germanor i empatia. La idea va sorgir dels departaments de Valencià i de Geografia i Història del centre després de la tornada a les aules la setmana següent a la tragèdia.

La publicació, a més, analitza com han afectat les destrosses el món de la cultura, en concret, als magatzems de les editorials. També s’hi ha volgut incloure les altres víctimes de la DANA, com són les mascotes, i s’ha retut homenatge a les inundacions històriques que ha patit el territori al llarg dels anys. En les dotze pàgines, el departament de Geografia i Història també ha col·laborat “amb explicacions sobre el canvi climàtic com a mostra de la lluita contra el negacionisme de la crisi climàtica”.

L’alumnat de l’IES Jordi de Sant Jordi treballa en un diari sobre la DANA
L’alumnat de l’IES Jordi de Sant Jordi treballa en un diari sobre la DANA / À Punt NTC

Els perills de les notícies falses, a debat

La periodista i professora del departament de valencià Virgínia Contreras ha alertat de la importància d’ensenyar a l’estudiantat els perills de les notícies falses i la necessitat de la cerca d’informació “a través de fonts solvents i acreditades” basades en investigacions científicament contrastades. “Com més i millor informats estiguen, serà més fàcil construir una ciutadania amb valors democràtics i difícils de manipular”, ha remarcat.

D’altra banda, Amy Lynn Sevcik Franklin, directora del centre, ha apuntat que no podien ignorar l’actualitat, perquè al centre hi ha professorat, personal i alumnat afectat de manera directa. “El projecte ha suposat una eixida a les necessitats emocionals dels estudiants. A més, hem buscat resposta en la ciència com a símbol de la lluita contra les fake news, que són molt perilloses en l’adolescència”, ha conclòs.

Segons ha informat el centre en un comunicat, l’institut s’avança així al decret llei que acaba d’aprovar el govern espanyol i que regula la formació obligatòria en prevenció i protecció prevista per a l’any vinent. Una matèria amb intenció pedagògica que serà impartida per especialistes i que s’adaptarà a les particularitats climàtiques i geogràfiques de cada comunitat autònoma.

També et pot interessar

stats