El Louvre adquireix un panell valencià del segle XV
Amb aquesta adquisició el museu amplia la seua col·leció de primitius valencians.
El museu del Louvre va anunciar aquest dilluns que ha adquirit a través de la casa de subhastes Christie's un panell valencià, pintat al voltant de l'any 1450, que representa Jesucrist i un rostre de la Mare de Déu. Les últimes hipòtesis estableixen que el seu autor podria ser Joan Reixac, que va dominar l'escena valenciana durant diverses dècades, com a capdavanter a més de l'art flamenc, molt de moda en l'època, juntament amb el seu alter ego , Jacomart.
L'adquisició permet completar una col·lecció de primitius valencians molt àmplia, amb obres de Gonçal Peris Sarrià i del mestre de Burgo de Osma, i serà exposada en una sala al costat de pintors com Joan de Flandes, Fernando Gallego o Jaume Huguet, que representa una altra branca d'influència de l'art flamenc.
La imatge va ser presentada en 1904 durant la gran exposició de primitius francesos del Louvre com una obra originària d'Avinyó, dins de la col·lecció del comte Paul Durrieu. Els seus descendents van tornar a prestar-la al Louvre en 2004 per a una mostra retrospectiva, encara que per a aquell moment ja havia sigut identificada com una pintura espanyola, i més concretament valenciana, segons explica el museu francés en un comunicat. Fonts de Christie's indiquen que en tractar-se d'una venda privada no poden informar de la quantitat pagada ni de la data de l'adquisició, encara que sí que han precisat que va tindre lloc "recentment".
La imatge va ser concebuda probablement per a ser portada en processó a la ciutat, i dona mostra de l'admiració que hi havia a Occident per les icones que provenien de l'Imperi bizantí. L'efígie de la Mare de Déu era possiblement coneguda a la ciutat com una preciosa icona que es conservava en el tresor de la corona d'Aragó, mentre que la Santa Faç va ser retratada amb els trets del Mandylion.