Maribel Domènech repassa 35 anys de carrera artística compromesa i feminista
El Centre del Carme obri aquest divendres l’exposició “Accions quotidianes” que es va inaugurar virtualment durant el confinament.
El Centre del Carme Cultura Contemporània obri aquest divendres les portes de l’exposició “Acciones quotidianes”, de l’artista valenciana Maribel Domènech, que estarà oberta fins l'11 d'octubre. La mostra es va inaugurar de manera virtual el 15 de maig durant el confinament perquè estava preparada per a obrir-se el passat 13 de març, quan es va decretar l’estat d’alarma per la crisi sanitària.
S’emmarca dins de la convocatòria Trajectòries del Consorci de Museus i repassa 35 anys de l’art compromés i feminista de l’artista valenciana Maribel Domènech, a través d’escultures, instal·lacions, fotografies, vídeos i projectes col·laboratius.
La comissària de l’exposició, Rocío de la Villa, ha explicat que “aquesta exposició és important no solament perquè és una retrospectiva que respon la convocatòria de Trajectòries, sinó perquè en aquesta mirada de síntesi a 35 anys de treball, tota l’obra que pertany a l’última dècada no s’ha vist a la Comunitat Valenciana. En Maribel Domènech, que té obra en col·leccions i museus a Europa i Llatinoamèrica, es donava la paradoxa que ella estava exposant al Brasil però les seues obres no es veien a la seua ciutat”.
El treball de Domènech gira entorn de la reflexió de la vida quotidiana: on s’entrecreuen les coses íntimes i les socials en narracions visuals, emocionals i performatives, que expressen el compromís amb l’experiència viscuda i reclamen la participació dels seus destinataris. Al llarg de dotze estances es poden reconéixer les diferents problemàtiques que traspassen l’obra de Maribel Domènech: el moviment feminista, la lluita contra la violència de gènere, el canvi climàtic o el pas del temps. Entre aquestes destaca la sala central de Ferreres, on s’ha situat el projecte Trilogia de la vida, a través de tres vestits que simbolitzen el passat, el present i el futur.
Des de mitjans dels noranta, Maribel Domènech utilitza cables elèctrics conductors de comunicació per a crear figures i paraules empoderants que expliciten la seua posició feminista, en instal·lacions contra la violència de gènere i de resistència davant dels embats de la vida. L’eix longitudinal de l’exposició està protagonitzat per aquestes peces de ressonància autobiogràfica que subratllen la reflexió sobre el transcurs vital i el compromís arrelat en l’experiència.
Para observar el mundo a cierta distancia, teixit en cable negre, parla del distanciament davant del present des de la interioritat. En Como una habitación llena de luz, s’aborda el passat: el vestit teixit amb cable blanc porta darrere un camí de llum que simbolitza tot el que arrosseguem. Aquesta trilogia està encara en procés, ja que Domènech encara continua treballant en la tercera peça dedicada al futur i per a la qual cada dia tix un metre. L’artista, que reconeix que aquests vestits poden arribar a pesar entorn dels 200 quilos, explica: “Vaig començar a teixir aquestes peces com una manera de protegir els cossos, la seua intimitat i la seua identitat”.
L’exposició inclou, també, diverses instal·lacions inèdites realitzades ex professo per al Centre del Carme com Seguimos de luto y con rabia.