Mor el director Carlos Saura als 91 anys
El cineasta anava a rebre aquest dissabte el Goya d'Honor en la gala que se celebra a Sevilla
El director aragonés Carlos Saura s'ha mort aquest divendres als 91 anys, segons ha confirmat l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques a través de les xarxes socials. Saura ha mort un dia abans que la mateixa Acadèmia de Cine li entregara el Goya d’Honor en la gala que se celebra a Sevilla.
“Lamentem profundament la mort de Carlos Saura, Goya d’Honor 2023. Saura, un dels cineastes fonamentals de la història del cinema espanyol, ha mort hui al seu domicili rodejat dels éssers estimats”, ha manifestat l’Acadèmia.La seua última pel·lícula, Las paredes hablan, es va estrenar divendres, mostra, segons ha destacat l'organització, de "la seua incansable activitat i del seu amor per l'ofici fins a l'últim moment".
La trajectòria del cineasta ha sigut llarga i rica en reconeixements. El seu primer curt es remunta a 1957 i a l'any següent ja va rebre un premi en el Festival de Sant Sebastià pel documental Cuenca. Pel·lícules com Los golfos, El amor brujo, ¡Ay, Carmela! o Furtivos són sols alguns títols d'una extensa obra cinematogràfica.
El seu reconeixement ha sigut internacional i, en aquest sentit, ha rebut condecoracions dels governs italians i francés, igual que dels principals festivals internacionals de cinema. Va estar dos vegades nominat a l'Oscar pels llargmetratges Mamá cumple cien años i ¡Ay, Carmela!
Elías Querejeta, Emiliano Piedra i Andrés Vicente Gómez, entre altres productors, han donat suport a les històries d'aquest professional, que va ser gendre de Charles Chaplin, amic i col·laborador de Luis Buñuel, i que va treballar amb grans noms no només del món del cinema, sinó també de l'òpera —Daniel Barenboim i Zubin Mehta—, del flamenc —Paco de Lucía i Camarón— i de la fotografia —Vittorio Storaro—.
Saura no creia en els gèneres i, segons les seues paraules, va filmar tres tipus de pel·lícules: "La primera seria un cinema amb els peus en terra, amb una realitat concreta —Los golfos, La caza o Deprisa, deprisa—, altres de més creatives, com La prima Angélica, i després, un gènere més musical.
Li va oferir a Rosalía rodar una pel·lícula sobre el flamenc
Com a curiositat, el cineasta va oferir a Rosalía treballar en una pel·lícula sobre flamenc. "He vist a Rosalía i he parlat amb ella a Mèxic per a dir-li que m'agradaria treballar amb ella, però veurem si funciona, perquè ara està en un altre món, l'americà", assenyalava en una entrevista, quan dirigia l'adaptació teatral de La fiesta del chivo al Teatre Infanta Isabel.
El director va contar que va ser la seua filla i agent qui va traslladar una proposta concreta a Rosalía i també va parlar amb la família de l'artista. La idea de Saura girava al voltant que la cantant catalana representara una figura del "flamenc actual", buscant altres artistes joves que ella coneguera i abordant "com ha canviat el flamenc".