‘Nada’, així és l'innovador monument faller que recorda la dana
La falla Plaça de l'Arbre i l'artista Miguel Hache retran homenatge, cada dia a les 20:11 h, a les víctimes de les inundacions amb una escultura cònica de "precisió matemàtica"
Miguel Hache i la comissió Plaça de l'Arbre homenatjaran diàriament les víctimes de la dana a través del monument d'enguany. Es tracta d'una escultura cònica que gira sobre un llit d'arena, arrasant amb tot el que es troba al davant, i deixa al seu pas un mapa buit, però banyat en fang.
Es tracta d’una escultura blava que evoca l'aigua. D'altra banda, la forma recorda “l’efecte embut” que es va produir als barrancs quan van haver de canalitzar les pluges de l'interior. L'àrea en contacte amb l'arena està tallada amb els mapes de Picanya, Paiporta, la Torre, el Forn d’Alcedo, Benetússer, Sedaví, Alfafar, Massanassa, Catarroja i Albal.
El moviment circular de la peça representa el cicle infinit de la gota freda que, de manera intermitent, sempre ha afectat la nostra terra. En la base circular podem observar com “nada” i “dana” són una transformació cíclica de la mateixa paraula. En cada volta es completarà afegint a la falla un text i un taulell, que recordaran aquells anys en què els valencians hem patit la torrencialitat de la pluja.
Un homenatge cada dia a les 20:11 h
“Volem conscienciar els visitants que les barrancades marquen, i continuaran marcant, la història de la nostra terra. I per desgràcia, el que va succeir el passat 29 d'octubre ens ha demostrat que l'única eina eficaç és la prevenció”, expliquen des de la comissió.
Per això, cada dia a les 20:11 h tornaran a sonar les alarmes per a recordar “que ja era massa tard, perquè l'aigua ja estava convertint en fang els mapes de desenes de municipis. Just quan la falla acabe el seu cicle, posarem a la disposició dels espectadors un joc de motles que permeten tornar a construir cases en el mapa, igual que els voluntaris van acudir immediatament a pal·liar els efectes de la catàstrofe”.
Tot i això, volen recordar que “fins que no disposem de mesures de protecció efectives, el cicle de la dana continuarà arrasant tot el que hàgem construït”.
Un exercici d'innovació sense precedents
L’escultura és fruit d'un exercici de precisió matemàtica. En concret, la geometria i la grandària del segell s'han dissenyat perquè s'estampe sobre la plaça de l'Arbre un mapa de cinc metres de diàmetre. Quant als materials, destaca l'ús de l'arena al monument, que passa de protegir el paviment del foc a tindre un rol imprescindible en la falla.
En concordança amb els principis de sostenibilitat, totes les peces que s'exposaran al foc són de fusta. Cal destacar que tot este procés d'experimentació s'ha dut a terme en un temps rècord, ja que l'artista va decidir replantejar el projecte quan va apreciar els efectes de la barrancada.