La Nau mostra el paper de l'art modern en la tortura
Exposa el projecte de Pedro G. Romero sobre les txeques psicotècniques de Barcelona i València.
La temporada expositiva del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València ha arrancat amb una mostra que presenta elements d'art i disseny moderns que van servir com a elements de tortura psicotècnica durant la Guerra Civil espanyola.
El projecte de Pedro G. Romero, "Habitació. L'arxiu F.X., les txeques psicotècniques de Laurencic i la funció de l'art", presenta les reconstruccions a escala 1:1 de tres de les txeques psicotècniques de Barcelona i València, junt amb treballs documentals, fotografies, films, peces d’art, fons bibliogràfic i dissenys arquitectònics.
Les txeques van ser dissenyades per Alphonse Laurencic al convent de Santa Úrsula de València i a les esglésies dels carrers de Vallmajor i Saragossa de Barcelona entre el 1937 i el 1939. S’hi van fer servir elements de l’art modern, especialment dels anys Bauhaus de Vassili Kandinski, per a realitzar tortures, anomenades psicotècniques, sobre els penats. Més enllà de l’eficàcia d’aquests elements, Pedro G. Romero assenyala la paradoxa de com l’art modern, "allò que es presentava com a eines i dissenys per a eixamplar la consciència i emancipar-nos, serveixen ara, tanmateix, com a elements punitius i de subjecció". Amb Pedro G. Romero col·laboren els artistes Lola Lasurt, Patricia Gómez, María Jesús González i Álvaro Perdices.
Segons ha explicat Antoni Ariño, vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, l'exposició, a través d'una experiència històrica concreta, recupera la memòria per a reflexionar sobre l'ús de l'art en la tortura i "l'ambivalència de la cultura i la modernitat". "A qui serveix la cultura? La resposta, a tots els amos", ha afegit Ariño.
L'exposició està comissariada per Ángel Calvo Ulloa i Nuria Enguita, i organitzada pel Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, el CA2M, Centro de Arte Dos de Mayo de Madrid, i el Museu Nacional d’Art de Catalunya.