Només el 16% de les nominacions als Goya són dones
En algunes categories, com fotografia, direcció artística i efectes especials les dones ni tan sols apareixen
La dona en el cinema només tenia un paper i era davant de la càmera. L'exhibició en escena era el màxim nivell de representació femenina en la indústria cinematogràfica. Això el 1956. Les coses han canviat, però no tant. Enguany l'Acadèmia espanyola de Cine lliurarà uns guardons on només el 16% de les nominades són dones. Hi ha categories feminitzades i d'altres, masculinitzades. De fet, en algunes les dones ni tan sols apareixen: fotografia, direcció artística, efectes especials.
Nathalie Martínez, acadèmica i posseïdora d'un Goya per la producció de Blue Malone, explica que la presència de la dona en la indústria encara és molt precària. "La diferència entre la participació d'homes i dones és més una qüestió d'oportunitat que de talent", defensa.
L'asimetria en la presència de dones i homes en les categories són el reflex dels estereotips sexistes. Un exemple: una de les categories o àrees totalment feminitzades són maquillatge i perruqueria.
Per la seua banda, Giovanna Ribes, productora, directora i guionista, remarca que "el 51% de la població no ha pogut mai contar les seues històries". Ribes, que ha rebut el Premi Berlanga d'Honor enguany per una vida dedicada a contar històries, assegura que les dones solen estar confinades a "pressupostos baixos", cosa que complica contar històries. "El que no es pot fer és primar el talent si no hi ha igualtat", resumeix.