On recau la despesa de les famílies falleres de València?
Més de la meitat de la inversió es destina a la indumentària i també destaca el que es gasta en bars i restaurants
La despesa més gran d’una família fallera de València és la indumentària, que s’emporta un 58% del total d’un pressupost que, de mitjana, és de 1.760,84 euros i s’eleva a 11.488,21 euros quan en la família hi ha algun càrrec. Ho diuen les xifres de l’informe sobre l’impacte econòmic de les Falles de València 2023 que han elaborat la càtedra de Model Econòmic Sostenible i el seu Entorn (Mesval), l’Ajuntament de València i la Universitat de València (UV).
L’informe, que s’ha presentat aquest dimecres en el VIII Fòrum de Turisme de la UV, busca quantificar la despesa associada a l'organització de les Falles i conéixer l'impacte econòmic i turístic de la festa (renda i ocupació), així com estimar l'impacte econòmic generat en cada sector i per cada agent. Tot això, amb la finalitat de justificar “decisions d'inversió”, atraure l'interés de patrocinadors, millorar la “reputació” i el “reconeixement social” de la festa i les relacions amb els grups d'interés, segons es recull en el document.
Despesa per família
De l’informe es desprén que la despesa mitjana de cada faller o fallera de València és de 638,13 euros a l’any, mentre que la despesa mitjana global de les famílies és de 1.760,84 euros (sense incloure la quota ni les despeses en la comissió). Aquesta xifra es dispara fins als 11.488,21 euros si en la família hi ha falleres majors, presidents o components de les corts d'honor de les falleres majors de València.
Per àrees, el 58% de la despesa de les famílies falleres es destina a la indumentària valenciana, el 12% a bars i restaurants, el 7% a la compra de loteria, el 4% a allotjament, el 3% a l'apartat de bellesa i un altre 3% a la compra de bruses, parques i altres elements tèxtils complementaris.
Aquests percentatges canvien si en la família hi ha algú amb un càrrec. En aquest cas, el percentatge de despesa en la indumentària valenciana cau més d’un 10% (fins al 43%), i en bars i restaurants quasi un altre 10% (fins al 3%) perquè apareixen altres despeses com ara l'adquisició d'indumentària particular (20%), menjar i beguda destinada a l'obsequi i l'afalac (10%), regals protocol·laris (5%), i fotografies (3%).
La despesa més grossa de les comissions, la falla
Les comissions falleres de la ciutat tenen un pressupost anual de 120.432 euros de mitjana. La despesa principal anual de la comissió és la falla, a la qual destinen el 28% del pressupost, amb una mitjana de 23.173 euros. Aquesta xifra és de només 2.900 en els monuments més econòmics i es dispara fins als 300.000 euros en el cas de les falles més costoses.
Després del monument, la següent partida amb major despesa és la de menjar i beguda (16%), amb una mitjana de 19.502 euros per falla. La segueixen el casal (14%), amb 16.235 euros; les activitats organitzades per la comissió (14%), amb 15.973 euros; el lloguer d'elements mobiliaris com la carpa, la il·luminació o les tanques (8%), amb 8.954 euros; els subministraments com la llum o l'aigua (4%), amb 7.808 euros; i el lloguer d'elements immobiliaris com ara sales per a celebracions (2%), amb 2.563 euros.
A més distància se situen les despeses en neteja o seguretat (4.535 euros), flors (2.555 euros), impremta (2.643 euros), protocol (2.201 euros), transport (1.369 euros), despeses financeres (1.054 euros) i comunicació (141 euros). A més, cada comissió gasta altres 2.268 euros de mitjana en qüestions com assegurances, impostos, taxes públiques, quotes a agrupacions, donacions o loteries.
Vora 12 milions d'inversió per part de les institucions
Pel que fa a les institucions, l'Ajuntament de València ha gastat en les Falles de 2023, 906.217,32 euros, que es reparteixen entre les falles municipals, actes com l'entrada de bandes, la imatge gràfica, escenaris i cadires, seguretat, il·luminació o concerts.
Així mateix, ha invertit 3,5 milions d'euros en subvencions a comissions i 3 més en despeses complementàries com ara bombers, neteja, Policia Local o subvencions als sectors tradicionals, entre altres.
La fundació de promoció del turisme Visit València, ha invertit 38.993,43 euros en material publicitari, visites guiades, enquestes o viatges de familiarització, mentre que la Junta Central Fallera ha dedicat 3.583.415,47 euros més en àrees de l'organisme autònom municipal com ara Cultura, Festejos, Recompenses, Activitats Falleres, Falleres Majors de València, Esports o concursos.
La Diputació de València, per la seua banda, ha dedicat 236.848 euros a activitats falleres i publicitat, 174.000 euros a suport a les comissions de la ciutat, 360.000 euros als sectors productius vinculats a la festa (artistes fallers o indumentària) i 193.000 euros al dispositiu integral de bombers.
La major part del turisme és valencià
Quant al turisme, els visitants i excursionistes que visiten cada any la ciutat són majoritàriament valencians. En 2019, el 58% dels turistes eren valencians i el 31% eren espanyols, mentre que la resta eren estrangers. En 2022, després de la pandèmia, els turistes estrangers eren el 14%, el 27% eren espanyols i el 59% restant provenia d'algun municipi de la província de València.
Respecte a l'estada mitjana, les dades varien segons la procedència. Els turistes internacionals són els que més dies romanen a la ciutat (4,8 dies de mitjana) i els que més diners es deixen (478 euros de despesa mitjana), mentre que el turista nacional es queda 3,7 dies i gasta 241 euros, el turista valencià està 3,5 dies i gasta 159 euros, i el veïnat de la ciutat gasta 126 euros.
La despesa principal dels visitants és l'allotjament, que es dispara fins als 207 euros per als turistes internacionals, enfront dels 61 euros dels visitants nacionals i els 11 euros dels regionals, seguit de la restauració, les compres, l'oci diürn i nocturn i el transport.