Sorolla conta en una carta inèdita les dificultats del retrat a Alfons XIII
El pintor valencià relata la dificultat del quadre del monarca "per com de carregat de detalls està l'uniforme i, sobretot, per la brillantor fina de la llum solar reflectida"
El Museu Sorolla i l'Arxiu Històric de la Noblesa ultimen una exposició amb la correspondència entre Joaquim Sorolla i el comte de Villagonzalo, incloent-hi una carta inèdita del pintor. En esta carta Sorolla explica com està executant els retrats dels reis Alfons XIII i Victòria Eugènia, i la dificultat del quadre del monarca "per com de carregat de detalls està l'uniforme i, sobretot, per la brillantor fina de la llum solar reflectida".
L'exposició d'este projecte conjunt s'inaugurarà el pròxim 1 de juliol a la seu del Museu Sorolla, a Madrid, segons ha avançat Arantxa Lafuente, directora de l'Arxiu Històric de la Noblesa, situat al toledà Hospital de Tavera.
El juliol del 2023, poc abans de la data del centenari de la mort del pintor valencià, l'arxiu va localitzar una sèrie de cartes inèdites entre ell i el comte de Villagonzalo dins del fons Villagonzalo, que va arribar a l'arxiu el 2010. El fons està compost per 491 caixes amb una mitjana de 1.700 documents en cadascuna, recopilats al llarg de cinc segles, entre 1417 i 1917.
Sis cartes amb els seus sobres manuscrits originals del pintor
Mentre els tècnics realitzaven el tractament previ a la digitalització de tota eixa documentació es va localitzar el pagament del retrat de la filla del comte (María Luisa Maldonado), encarregat a Sorolla el 1907 per un import de 20.000 pessetes, i sis cartes amb els seus corresponents sobres manuscrits originals del pintor.
L'arxiu ja coneixia el pagament del quadre, però la "sorpresa" han sigut les cartes manuscrites de Sorolla, localitzades en una carpeta de justificants de despeses domèstiques, entre rebuts d'impostos i factures d'aigua, telèfon, alimentació o perruqueria, entre altres.
Va ser un autèntic descobriment perquè són documents que no es coneixien i que parlen de la relació d'amistat entre el comte de Villagonzalo i Joaquín Sorolla.
"Va ser un autèntic descobriment perquè són documents que no es coneixien i que parlen de la relació d'amistat entre el comte de Villagonzalo i Joaquim Sorolla" i, sobretot, del treball que en eixe moment estava fent el pintor, els retrats a Alfons XIII i Victòria Eugènia de Battenberg a la Granja, ha explicat Lafuente.
"La pinte asseguda, està boniquíssima", escriu sobre el retrat a la reina
En una de les cartes, datada el 5 de juliol del 1907, el pintor explica al comte com avancen els quadres dels reis i les dificultats que presenta el d'Alfons XIII: "El rei està a plena llum, poc fons, però brillant de verds variadíssims. Este retrat és el veritablement difícil, per com de carregat de detalls està l'uniforme i, sobretot, per la brillantor fina de la llum solar reflectida", escriu literalment.
I sobre la reina subratlla: "la pinte asseguda, està boniquíssima, embolicat el seu cap i cos en àmplia mantellina negra, coll lliure i una mica d'escot (en punta), els braços s'endevinen a través dels volants de la mantellina, la falda és de seda blanca amb aplicacions en el tul de seda que cobreix tot el vestit".
Una reina de procedència anglesa i retratada "a l'espanyola"
Els reis s'havien casat un any abans i en estos quadres de Sorolla ella està retratada "a l'espanyola", amb mantellina i ventall, mentre que ell vist uniforme d'hússars (unitat de cavalleria lleugera originada a Hongria).
"La carta parla del moment pictòric, dels problemes que està tenint el pintor. Però, a més, en ella ens ha regalat dos esbossos dels dos quadres, que són exactament iguals als retrats", ha assenyalat Lafuente, qui ha recordat que el quadre de la reina va ser "un escàndol" a Anglaterra perquè ella era de procedència anglesa i va ser retratada "a l'espanyola", amb mantellina i ventall, lluny de l'ostentació de la corona.
La directora de l'arxiu també ha subratllat que el valor que té este Arxiu Històric de Noblesa és, precisament, que recull fons privats que contenen documentació inèdita que pot complementar la que hi ha en els arxius estatals i en museus.
De fet, els arxius guarden informació sobre moltes de les obres que hi ha en els museus nacionals, per exemple sobre l'encàrrec o l'execució.
L'exposició s'obrirà l'1 de juliol al Museu Sorolla
Quant a l'exposició que s'obrirà l'1 de juliol en el Museu Sorolla, Lafuente ha assenyalat que es complementaran documents que té este museu del comte de Villagonzalo amb les cartes de l'Arxiu Històric de la Noblesa i material gràfic, fotografies i dibuixos.
Per exemple, el Museu Sorolla té una carta que Mariano Miguel Maldonado Dávalos (1851-1921), seté comte de Villagonzalo, va remetre a Sorolla animant-lo a no fer cas de les crítiques i a pintar com li semblara.
El retrat de María Luisa Maldonado va tindre transcendència en la trajectòria de Sorolla i, de fet, el va portar a la seua exposició de 1908 a Londres.