Directes
Ara en la televisió
MÚSICA DE BANDA
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DEL CAP DE SETMANA

Els teatres públics de València, centres culturals de proximitat

La quarta temporada del Musical començarà el 20 d'octubre amb l'espectacle de teatre de carrer 'Big Dancers' i amb la projecció de la pel·lícula 'Cabanyal, any zero'.

Roda de premsa de TEM-La Mutant

Els teatres públics de l’Ajuntament de València, el Teatre el Musical (TEM) i la Mutant, han presentat aquest dimarts les noves temporades. Després de complir-se tres anys des que el consistori assumira la gestió del TEM, es consoliden com a centres culturals de proximitat.

La inauguració de la nova programació del TEM tindrà lloc la vesprada del 20 d'octubre. Per a aquest dia s'ha preparat una festa pels carrers i la plaça del Rosari amb l'espectacle de teatre de carrer Big Dancers, de la companyia El Carromato. A més, es projectarà la pel·lícula Cabanyal, any zero, de la documentalista Frédérique Pressmann, que ha treballat en aquest film més de tres anys per a retratar de forma crítica la realitat del barri des del canvi de govern municipal en 2015.

Quant a teatre, el Musical estrenarà La piedra de la locura, de l’Hongaresa de Teatre, que compta amb un elenc d’una llarga trajectòria professional com ara Verónica Andrés, Carles Sanjaime, Lola López i Álvaro Báguena, dirigits per Paco Zarzoso. Al novembre, el TEM presentarà, per a un aforament reduït, Como hace 3.000 años, un muntatge en el qual Héctor Alterio porta a escena, al costat de la guitarra de José Luis Merlín, un espectacle original i íntim fruit de la seua admiració pel poeta León Felipe.

Un altre dels moments importants de la temporada serà la representació, per primera vegada a València, de La omisión de la familia Coleman, primer text teatral de l'autor i director argentí Claudio Tolcachir, que arribarà al TEM després d'una gira per 22 països i quasi 2.000 funcions.

Un altre dels artistes que torna al teatre del Cabanyal és el dramaturg Juan Mayorga, que iniciarà la gira a València després d'estrenar al Centre Dramàtic Nacional el seu nou espectacle El mago. Es tracta d'una proposta amb un repartiment únic, amb María Galiana, Clara Sanchis, José Luis García-Pérez, Tomás Pozzi, Julia Piera i Ivana Heredia.

L'Agrupación Señor Serrano torna al TEM per tercera vegada per a presentar la seua nova proposta escènica, Kingdom. Una de les companyies més estimulants i originals de l'escena actual, amb un llenguatge propi, que té la tecnologia com a element fonamental i que explica històries amb una combinació de performance, maquetes i música en directe.

Quant a les propostes musicals, el nord-americà Damien Jurado obri el primer cap de setmana de programació del Musical amb la presentació del seu nou disc Horizon Just Laughed. El mític grup Asian Dub Foundation tancarà el 2018 al TEM posant música en directe a l'emblemàtica pel·lícula francesa La haine (‘L'odi’), un projecte que combina l'art visual amb la música en directe que ha girat per tot el món.

Per al 2019, al gener el TEM presentarà Falete en el corazón, el nou espectacle de l'artista sevillà, en el qual fa un recorregut pels seus èxits més coneguts. Un concert on la copla i el flamenc seran els protagonistes amb un elenc de gran qualitat artística que acompanya l'artista: cant flamenc, ball i palmes, piano, guitarra, baix, trompeta, trombó i saxo.

El mes de febrer començarà amb un concert doble d'Hermanos Cubero, música sense lligams, però amb dues fortes influències, la música tradicional castellana i la rural nord-americana; i Els Jóvens, un dels grups de moda del panorama valencià que també fusiona el pop-rock amb la música tradicional valenciana, recomanat per a seguidors de Bon Iver i Arcade Fire.

La dansa també té el seu espai en la programació del TEM amb València Dancing Forward, que torna per tercer any per a estrenar el nou programa format per cinc peces d'importants coreògrafs com ara Ramón Oller, Premi Nacional de Dansa, o Eduardo Zúñiga, que portaran a escena la jove companyia formada per ballarins de diferents nacionalitats.

A més, el 19 de gener podrà veure's al TEM la nova peça del coreògraf, ballarí i creador internacional Roberto Oliván, Cuculand Souvenir, una aposta arriscada amb un llenguatge innovador en què es fusiona la dansa i el circ amb les arts visuals, l’espectacle revelació dels festivals d'estiu.

Festa del tercer aniversari del TEM

Enguany, i amb motiu dels tres anys de vida del projecte des de la municipalizació, el Teatre el Musical celebrarà una gran festa d'aniversari el 10 de novembre amb Mercedes Peón, la Björk gallega, presentant el seu nou disc Deixaas; i Cora Novoa, la prestigiosa artista electrònica i DJ que freqüenta festivals com el Sónar o el Primavera Sound, els ambients clubbing de Londres i Berlín, a més de les seues col·laboracions per a Siglo 21 i El laberinto de Radio 3. Des artistes de facetes summament contemporànies i avantguardistes al capdavant de l'escena musical espanyola i europea.

Després de tres anys des de l'inici del nou model de gestió, per a Olga Álvarez, coordinadora del TEM i La Mutant, s'ha posat de manifest que l'administració local “podia oferir una oferta cultural de qualitat que superara la visió del teatre comercial”, segons ha reivindicat.

“El teatre és l'últim reducte que ens queda per a convertir en un ritual els pactes de convivència i ens permet sentir-nos membres d'una col·lectivitat, generar espais de debat, confrontar idees, ressignificar els codis culturals, ampliar-ne l’àmbit d'acció i crear comunitats de coneixement als districtes perifèrics de la ciutat”, ha explicat.

“Hem superat la perspectiva de centre d'exhibició de cap de setmana i ens acostem a la de centre cultural de proximitat, un bé públic de caràcter preferent que vertebra el dia a dia del veïnat i augmenta la seua qualitat de vida”, ha conclòs Olga Álvarez.

Per la seua banda, María Oliver, regidora d'Acció Cultural de l’Ajuntament de València, també ha destacat: “aquest model de gestió directa està complint els seus objectius”. “Des de la vocació de servei públic es fomenta la cultura comunitària i s'aposta per nous llenguatges escènics de qualitat. Es dona suport a l'escena local i es posa en valor l'entorn multicultural del districte Marítim. Volem que les arts escèniques siguen accessibles per a la gent”, ha afegit.

Primera temporada completa de La Mutant

Per la seua banda, La Mutant opta per donar continuïtat al projecte amb el qual va reobrir les portes a l'abril, basat en els nous llenguatges escènics, la fugida de les etiquetes fixades i en una decidida aposta per les arts vives. D'aquesta manera, la sala de Joan Verdaguer oferirà de nou una programació multidisciplinària en la qual tindran cabuda des de la dansa al voltant del gènere i la identitat (Dios tiene vagina) fins a la performance amb missatge social (2026), passant pels documentals escènics (Extraños mares arden), el flamenc (Eduardo Guerrero), la improvisació (Error), l'acrobàcia i la comicitat argentina (Un poyo rojo) i el nou circ per a espectadors inquiets (Fang).

Una vegada més, La Mutant pretén ser el punt de trobada de grans artistes internacionals. L’objectiu és fer arribar al públic particulars universos creatius. És el cas del prestigiós dramaturg hispanoargentí Rodrigo García, que presentarà el muntatge Enciclopedia de fenómenos paranormales Pippo y Ricardo bajo tutela de la hermandad de Logia Lautaro, sens dubte un dels noms més destacats d'aquesta nova temporada al costat del coreògraf francés Xavier Le Roy o el provocatiu performer búlgar Ivo Dimchev.

Tot això sense oblidar, per descomptat, espectacles amb segell valencià com és l'estrena de Fucking Stage, de Santiago Ribelles, obra en la qual els ballarins interactuen amb els espectadors a través de missatges escrits en una pantalla.

Després d'acollir en el primer tram de la programació festivals tan importants com Tagomago o Pops Marítims, La Mutant es convertirà de nou, durant els pròxims mesos, en l'escenari de festivals tendència a la ciutat com el Truenorayo, que naix amb el propòsit de difondre la música i la il·lustració de segells independents i reivindica el paper de les dones en els diferents àmbits de creació.

El MUV! Fest, la filosofia del qual consisteix a traslladar la música en directe fins a diferents barris de la ciutat i que enguany acolliran el Grau i La Mutant. L'Espai d'Arts Vives també comença una col·laboració amb el Festival Russafa Escènica obrint la temporada amb Dios tiene vagina del col·lectiu cordovés Vértebro.

La nova temporada s'ha presentat amb un nou canvi d'imatge dirigit pel dissenyador Eusebio López, que continua construint la identitat de cada espai a la recerca de la complicitat de la comunitat.

Els tallers FormaTEM

També s'ha presentat FormaTEM, la proposta de programació expandida del Musical dedicada a la formació que dinamitza el centre cultural a través de tallers formatius per a tot tipus de perfils i públics. Gràcies a la bona acceptació dels tallers de circ les temporades anteriors, aquests s'han ampliat per a realitzar dos grups per edats.

El taller de teatre “Des de el barri”, desenvolupat per dones creadores, continuarà de la mà d'Isabel Caballero i Anna Albadalejo. També repeteix el taller de dansa “Entre Dones”, que amplia l'equip de coreògrafes i ballarines amb Sandra Gómez, a més de Rocío Pérez i Tatiana Clavel. També se celebrarà, gràcies a la col·laboració amb el teatre La Estrella, la segona edició del taller de formació especialitzada en la construcció i manipulació de titelles, pioner a Espanya.

Finalment, la plataforma Diàleg Obert per la qual han passat artistes tan importants com Elliott Sharp, figura essencial en l'escena musical experimental i avantguardista de Nova York des de començament dels anys huitanta; Monika Günther, artista performer alemanya amb quasi 40 anys de trajectòria, i Seiji Shimoda, referent de l'art d'acció a Àsia, entre altres, continuarà investigant i compartint experiències des del camp de la performance amb l'interessant programa internacional que plantegen com a projecte referent a la ciutat de València, i que fa tres anys que creix dins de la casa.

També et pot interessar