Huit talents valencians en busca d'un Goya

Repassem les huit nominacions valencianes que opten a les estatuetes i les propostes favorites d’una edició que té Sevilla com a escenari

Elena López Riera i Luna Pamies, en la catifa roja dels Goya
Elena López Riera i Luna Pamies, directora i actriu protagonista de la pel·lícula 'El agua', en la catifa roja dels Goya / RTVE

Huit nominacions amb segell valencià competiran enguany per l'estatueta en la 37a edició dels Premis Goya de l’Acadèmia de Cinema espanyola: diverses categories que inclouen la direcció i producció de ficció i documentals, la interpretació i el disseny de vestuari. Repassem aquestes candidatures valencianes amb reconeixement internacional i forta presència femenina.

Elena López Riera opta a millor direcció novella per El agua, un film que ens trasllada a la seua Oriola natal i les crescudes del Segura, protagonitzat per dones amb certa aura màgica. L’òpera prima de l’oriolana, en què participa À Punt Mèdia, ja va obtindre dos premis Berlanga el 2022: a millor actriu per a Luna Pamies i a millor actor de repartiment per a Pascual Valero. Ara, Pamies repeteix nominació, en aquest cas, com a millor actriu revelació.

Una altra de les grans favorites de la nit és Susi Sánchez, que aspira al Goya a millor actriu de repartiment per Cinco Lobitos, un magistral retrat de la maternitat amb què ja va guanyar el premi Feroz en la mateixa categoria.

L’estilista benidormera Cristina Rodríguez també podria endur-se l’estatueta a millor disseny de vestuari per Malnazidos, un film que incorpora zombis en un particular retrat dels combats de la Guerra Civil espanyola i en què es va encarregar de vestir els dos bàndols.

Quant als curtmetratges, La gàbia, una quotidiana història dels diumenges a la casa de camp, del cineasta de Sant Vicent del Raspeig (Alacantí) Adan Aliaga i produïda per l’alacantí Miguel Molina (Jaibo Films), competirà per a aconseguir l’estatueta a millor curt documental.

Per la seua banda, La entrega, un retrat de la vellesa i la soledat produït per l’il·licità Carlos Guerrero (39 Escalones Films), ho farà en la categoria de curtmetratge de ficció.

I Sarai Rodríguez, del Port de Sagunt (Camp de Morvedre), aspira de la mà del seu equip al Goya a millor maquillatge i perruqueria per La piedad, llargmetratge que narra amb fantasia la toxicitat de les relacions d’una mare amb el fill.

A més, la productora María Zamora, d’Elastica Films, com a representant d’Alcarràs, el guardonat film de Carla Simón que aprofundeix en els problemes de la vida rural al camp lleidatà, podria veure com aquest llargmetratge íntim s'endú l’estatueta a millor pel·lícula.

Els Goya valencians prenen Sevilla

La ciutat de Sevilla, que ha acollit des de fa setmanes els Goya gegants, realitzats pel Gremi d'Artistes Fallers per a la 36a edició celebrada a València l'any passat, ja està preparada per a acollir una de les edicions més renyides dels premis de cinema. Una alta qualitat de les propostes a competició i una paritat creixent seran alguns dels ingredients principals de la gala.

Així, favorits d'altres edicions com Alberto Rodríguez (Modelo 77) i Rodrigo Sorogoyen (As bestas) s'enfronten a la debutant Alauda Ruiz de Azúa (Cinco lobitos) i a dues directores amb les seues segones pel·lícules, Carla Simón (Alcarràs) i Pilar Palomero (La maternal), per a guanyar el Goya a la millor pel·lícula.

En la categoria de millor direcció, als noms esmentats se suma el de Carlos Vermut, per Mantícora, i es resta el de Ruiz de Azúa, que competirà per la millor direcció novella.

Després d’arrasar en els diferents certàmens on han competit, As bestas, amb dèsset nominacions, i Modelo 77, amb setze, competiran amb la guanyadora de l’Os d’Or de la Berlinale, Alcarràs, i Cinco lobitos, que va triomfar al Festival de Màlaga, ambdues amb onze nominacions. La maternal i Mantícora arriben amb tres i quatre nominacions, respectivament, i han de traure els seus poders a relluir.

La vida rural i la maternitat, comptades des dels més diversos vessants, sobreïxen entre els arguments de les cintes nominades enguany. Un any, el 2022, en què les sales de cinema van recaptar 82,7 milions d'euros en taquilla, duplicant el registrat en els dos anys anteriors marcats per la pandèmia, i acostant-se als nivells previs a la crisi, amb els 94 milions d'euros el 2019.

D’altra banda, l'actriu francesa Juliette Binoche rebrà el Goya Internacional per "l'extraordinària trajectòria" de més de quatre dècades "i l'aposta per autors arriscats, plasmada en un bon nombre d'interpretacions inoblidables", segons reconeix l’Acadèmia de Cinema espanyola.

Un altre dels aspectes que definiran la gala, després dels incidents ocorreguts als Premis Feroz, en què diversos assistents van denunciar per assetjament sexual el productor Javier Pérez Santana, serà el funcionament del protocol antiassetjament que s’ha dissenyat en les últimes hores per al correcte desenvolupament de la festa del cinema espanyol.

També et pot interessar

stats