Torna la Mostra de València més compromesa amb les problemàtiques del Mediterrani

El festival tindrà lloc del 24 d’octubre al 3 de novembre i comptarà amb estrenes nacionals i mundials avalades per grans festivals, i diverses seccions on en destaca una sobre Gaza

Fotograma de la pel·lícula de Lucía Casañ que inaugura la Mostra, ‘Un bany propi’
Fotograma de la pel·lícula de Lucía Casañ que inaugura la Mostra, ‘Un bany propi’

La 39a edició de la Mostra de València-Cinema del Mediterrani s’inaugura este dijous amb l’estrena a Espanya d'Un bany propi, l’òpera prima de Lucia Casañ que obri la competició de la Secció Oficial. Una selecció que en esta edició, que tindrà lloc del 24 d'octubre al 3 de novembre als Cines Babel i la Filmoteca, inclou dotze llargmetratges avalats per grans festivals internacionals i una àmplia varietat de mirades mediterrànies. 

El festival reafirma així el seu compromís amb la difusió de la diversitat del cinema dels països banyats pel Mediterrani i ofereix una programació diversa en temàtiques i estils, amb pel·lícules procedents del Líban, Tunísia, França, Sèrbia, Turquia, Itàlia, Montenegro, Algèria, Croàcia, Bòsnia i Hercegovina o Espanya.

Avalades pels principals festivals internacionals (Canes, Berlín o Locarno), les cintes de la Secció Oficial tornen a tindre representació paritària entre directors i directores, tindran l'estrena nacional a València i les presentaran els seus cineastes i equips artístics dins del marc del festival. Estos dotze llargmetratges competiran per la Palmera d’Or, dotada amb 30.000 € i 15.000 € addicionals per a la distribució espanyola, i per la Palmera de Plata-Premi Especial del Jurat, dotada amb 20.000 €.

‘Un bany propi’, l’aposta del cinema valencià

La pel·lícula inaugural, Un bany propi, de Lucía Casañ, es va estrenar mundialment al Festival de Shanghai, reconegut per la Federació Internacional d’Associacions de Productors Cinematogràfics com un dels catorze festivals de Classe A (de caràcter competitiu que compleixen estrictes estàndards) que hi ha al món i és l’única aposta espanyola en la Secció Oficial. D’esta manera, el festival continua apostant per pel·lícules valencianes per a obrir la competició oficial donant fe de la bona salut del cine valencià.

Un bany propi és un relat d'emancipació femenina sobre una mestressa de casa amb una inclinació inusual cap als banys que reflexiona sobre l'ús dels espais com una conquista del que és propi. La realitzadora fuig del realisme i l'espectador no veu directament cap personatge, sinó la imatge que d'ells té la protagonista. Una pel·lícula inspirada en els textos de Virginia Woolf que, en paraules de la directora, “reivindica el dret a un espai propi, una cosa fonamental amb el problema de l'habitatge actual”. La pel·lícula està coproduïda per À Punt.

Secció Oficial

A més del debut de Lucía Casañ, la Secció Oficial està conformada per Moondove, el quart llargmetratge de Karim Kassem, cineasta libanés que tindrà l'estrena mundial al festival; Who do I belong to, debut cinematogràfic de la tunisiana Meryam Joobeur que va passar per la Berlinale; Les enfants rouges del tunisià Lofti Achour que va passar pel festival de Locarno; festival on també va estar When the phone rang, de la directora sèrbia establida als Estats Units, Iva Radivojević; Thats it for today, del serbi Marko Djordjevic, millor director en el Festival de Sèrbia; Farkuk de la cineasta turca Asli Özge i premi FIPRESCI Panorama en la Berlinale.

També The life apart, del prestigiós director italià Marco Tullio Giordana que va guanyar el Premi À Punt en la Mostra del 2018; Fotogénico, dels francesos Benoît Sabatier i Marcia Romano, esta última guanyadora d’un premi César; Algiers, el primer llargmetratge del jove algerià Chakib Taleb-Bendiab que ha sigut escollida per Algèria com la seua candidata als pròxims Oscars; It all ends here és l'última pel·lícula del veterà cineasta croat Rajko Grlić, vell conegut del festival que va guanyar la Palmera d'Or amb Tres són multitud; Backstage completa la selecció amb el primer llargmetratge del duet format per l'actriu tunisiana Afef Ben Mahmoud i Khalil Benkirane, que compta amb la interpretació del cèlebre actor palestí Saleh Bakri i que va ser reconeguda en el Festival de Venècia.

Un diàleg entre la duresa i l’esperança al bressol del Mediterrani

Esta selecció explora els conflictes socials i bèl·lics actuals del litoral mediterrani abordant temes com la identitat, els prejuís, el dol, la gentrificació, els conflictes familiars, la corrupció, el segrest de menors, les migracions forçoses, la radicalització o el jihadisme, des d'enfocaments i gèneres molt diferents. 

Algunes de les cintes aposten per la capacitat reparadora del patiment a través de la música, la dansa o l'escriptura, mentre que altres incorporen elements de realisme màgic, un diàleg entre la duresa de la realitat i l'esperança de l'art com a via de sanació. Una trobada entre el social i l’artístic que converteix el festival en un espai que ressalta el poder del cine per a commoure, qüestionar i transformar.

La cineasta i activista Nadia El Fani protagonitza la secció Focus

La secció Focus va nàixer amb la intenció de donar visibilitat a cineastes de l'àmbit mediterrani que fan el seu treball des de posicions perifèriques i al marge del corrent general. Així, arriba la primera retrospectiva a Espanya de la combativa realitzadora francotunisiana Nadia El Fani, la trajectòria de la qual es caracteritza des del començament per la voluntat de qüestionar els dogmes i donar testimoni de la realitat en primera persona. “No faig pel·lícules autobiogràfiques, però al meu cine hi ha molta autoficció. Per això, potser, que una pel·lícula siga un documental o una ficció em dona un poc igual, per a mi és el mateix”, assegura la creadora.

El públic valencià tindrà la possibilitat de conéixer el rellevant treball de Nadia El Fani gràcies al cicle més complet sobre la seua obra realitzat a Espanya, que inclou la digitalització dels seus primers treballs, el seu documental sobre Femen, i diverses pel·lícules sobre les dones en el món àrab. A més, la directora francotunisiana visitarà el festival i protagonitzarà un col·loqui amb les persones assistents a la projecció de Capital Parenthèse (2022), el seu llargmetratge més recent, on proposa una reflexió sobre el confinament al qual va ser sotmesa la població mundial a causa de l'epidèmia de la covid.

"Les pel·lícules es converteixen en un instrument indispensable per a la reflexió i contribueixen a analitzar una realitat complexa que adquireix una nova dimensió a través del reflex a la pantalla” Eduardo Guillot - Responsable de programació de Mostra de València

Cicle Visions de Gaza

Una de les senyes d'identitat de la Mostra de València és la voluntat de prendre el pols cinematogràfic en l'actualitat de la seua àrea d'influència geogràfica. Si en anys anteriors el festival va fixar la seua atenció en les cineastes egípcies contemporànies, l'aniversari de la Primavera Àrab, la situació del Líban o les turbulències polítiques a Algèria, el 2024 el cicle Visions de Gaza ofereix una mirada panoràmica sobre este conflicte amb una selecció de títols que inclou diverses estrenes a Espanya. Moltes de les projeccions estaran acompanyades de xarrades posteriors a càrrec de periodistes i especialistes universitaris, que completaran un cicle marcat per la producció recent, però que també mira arrere i en el qual s’inclou ficció i documental.

Entre les propostes destaca From Ground Zero, que es veurà a Espanya per primera vegada. Una iniciativa del director palestí Rashid Masharawi, nascuda amb la intenció de preservar la memòria d'un territori que, malgrat les circumstàncies actuals, manté l'activitat creativa. Es tracta d'un film que arreplega 22 curtmetratges rodats al cor de Gaza i que abasta gèneres molt diversos: ficció, documental, animació, docuficció i fins i tot experimental. El mateix Raixid Masharawi visitarà València per a presentar un projecte que va tindre la primera projecció a Canes.

“Entenem el cinema com a testimoni del seu temps i com a material particularment valuós per al foment del debat. En un moment tan crític com l'actual, les pel·lícules es converteixen en un instrument indispensable per a la reflexió i contribueixen a analitzar una realitat complexa que adquireix una nova dimensió a través del reflex en la pantalla”, ha declarat Eduardo Guillot, responsable de programació de la Mostra de València.

A més de les seccions destacades, la Mostra de València comptarà amb diverses activitats paral·leles, la Secció Informativa, amb el Premi del Públic, i sessions especials entre les quals destaca La Guitarra Flamenca de Yerai Cortés, el debut en el cine d’Anton Álvarez, més conegut com a C. Tangana, i Elena López Riera amb Las novias del sur o l'anterior Palmera d'Honor, Paolo Sorrentino. Enguany, s'atorgarà la Palmera d’Honor al cineasta Isaki Lacuesta, responsable de Segundo premio, la candidata espanyola als Oscars.

També et pot interessar

stats