València alça la persiana d’una Fira del Llibre de rècord i amb gestos cap als afectats per la dana
Vivers acollirà fins al 4 de maig més de 130 casetes, un miler d’activitats i firmes de l’àmbit nacional i, fins i tot, internacional, com el reconegut Theodor Kallifatides
Els jardins de Vivers de València són, des d’este dijous, punt d’encontre de llibreries, editorials i amants de la lectura. Més de 130 casetes han alçat la persiana en una nova edició de la Fira del Llibre, la segona més important d’Espanya, tant pel volum de negoci com pel ventall d’activitats. La fira ha arrancat amb xifres de rècord, amb 91 expositors, i amb gestos cap als afectats per la dana: llibreries, companyies d’arts escèniques i il·lustradors a qui el fang va canviar el rumb dels seus negocis participaran en el certamen, com han avançat des del Gremi de Llibrers de València.
Pels cèntrics jardins de la ciutat passaran escriptors com el greco-suec Theodor Kallifatides, reconegut internacionalment, però també altres destacats del panorama nacional, entre ells, Rosa Montero, Manuel Rivas, Ignacio Peyró o Cristina Sánchez-Andrade. La nòmina dels valencians és encara més àmplia: enguany, Raquel Ricart, Manuel Vicent i Bibiana Collado seran els tres autors guardonats.
Espais cedits als damnificats
L'edició que fa seixanta de la fira es presenta com una de les més emotives, especialment per a algunes llibreries que encara no han pogut alçar la persiana dels locals, afectats per la barrancada. L’organització les ha convidades i estaran a casetes de Vivers cedides per l’organització. Això els permetrà reprendre les vendes que, fins ara, en alguns casos només s’havien limitat a internet. A més, diverses companyies d’arts escèniques amb seu a València i col·lectius musicals que també van veure truncada la seua activitat per la dana protagonitzaran els espectacles paral·lels programats en el recinte.
Així mateix, l’exposició de l’Associació de Professionals de la Il·lustració Valenciana (APIV) ha fet de les accions d’ajuda i la solidaritat el motiu de l’exposició "Colze a colze, traç a traç", que podrà veure’s en estos cèntrics jardins de la ciutat.
Un milió de volum de negoci
El Gremi de Llibrers de València estima que fins al 4 de maig, quan tancarà la fira, a Vivers es mourà un volum de negoci de vora un milió d’euros. La fira de València s’ha convertit en un referent per al sector; per això, no deixa de créixer el nombre d’editorials, distribuïdores i llibreries que volen estar presents en esta fira. Enguany, el fet que s’haja programat coincidint amb la festivitat de Sant Vicent, jornada que no és laborable en molts municipis, i les bones previsions que presenta l’oratge, amb jornades assolellades almenys durant els primers dies, fan preveure una bona fira pel que fa a les vendes.
El dissabte 3 de maig està programada la visita de Theodor Kallifatides, un dels grans autors europeus de la segona meitat del segle XX, que ha publicat més de quaranta llibres de ficció, assaig i poesia que han sigut traduïts a una vintena d’idiomes. Entre estes obres, destaca la seua trilogia sobre l’ocupació, la guerra i la postguerra de Grècia.
A més d’ell, nombrosos autors valencians, però també de l’àmbit nacional firmaran a Vivers les seues obres. Serà el cas de Rosa Montero, Ignacio Peyró, Martí Domínguez, Vicenç Altaió, José Luis Sastre, Rosa Ribes, Josep Piera, Sara García Alonso, Manuel Vilas, Maria Josep Escrivà, Julià Guillamon, Cristina Sánchez-Andrade, Manuel Rivas, Sabina Urraca i Joan Benesiu, com detalla el Gremi de Llibrers. Les jornades i les hores en què firmaran es poden consultar en el web de la Fira del Llibre o en l’aplicació mòbil.
Homenatge a Maria Beneyto i Ramón Guillem
Com és habitual, en el certamen no faltaran els homenatges a autors de referència. Entre els que ens han deixat, la fira reconeixerà la literatura de Maria Beneyto, escriptora de l’any valenciana, i Ramón Guillem, escriptor, bibliotecari i activista cultural de Catarroja que va faltar recentment. Pel que fa a Beneyto, en la fira es presentarà dilluns la biografia il·lustrada d’esta escriptora que ha cultivat les nostres lletres i demà divendres hi haurà una taula redona sobre la seua primera novel·la.
Respecte als escriptors en actiu, els organitzadors de la fira han escollit enguany Raquel Ricart, que ha cultivat diferents gèneres literaris en valencià, per a reconéixer la seua trajectòria. Pel que fa a les lletres en castellà, el distingit serà el periodista i escriptor Manuel Vicent. Per a acabar, respecte al talent literari emergent, la Fira del Llibre reconeixerà Bibiana Collado, autora de diversos poemaris. Tots ells rebran el reconeixement dels amants de la lectura el pròxim diumenge.
Més de 2.000 escolars de 60 centres
En conjunt, el certamen ha programat un miler d’activitats. Bona part d’elles destinades al públic infantil, en qui està la clau del futur del sector, com assenyalen fonts de l’organització. Per això, més de 2.000 escolars de 60 centres educatius participaran en les activitats pensades per als més menuts. Per als més majors, els adolescents, tampoc no faltaran en la fira alguns dels autors més rellevants de la literatura valenciana —entre ells, Blue Jeans, Cherry Chic o Inma Rubiales—, anunciats per l’organització de la fira.