La valenciana Ana Juan il·lustra la guerra d'Ucraïna en la portada de ‘The New Yorker’
La portada mostra l'horror de la guerra a través d'una mare que protegeix dos xiquets
La il·lustradora espanyola Ana Juan (València, 1961) firma la portada de l'última edició de la revista The New Yorker, dedicada a la invasió d'Ucraïna per les tropes russes i en la qual mostra l'horror de la guerra a través d'una mare i dos xiquets.
Sota el títol Motherland (Mare pàtria) la il·lustració mostra en primer pla una mare que abraça i protegeix els seus dos fills. Darrere d'ella, un soldat ucraïnés vigila la fugida de desenes de persones que s'allunyen d'un edifici en flames.
En la publicació, De Juan, Premi Nacional d'Il·lustració 2010 entre molts altres reconeixements, explica que a l'hora de plantejar-se la portada i triar un enfocament "no deixava de pensar en les mans d'una mare".
"Quan estàs perdut i no tens paraules per a entendre el món, les mans d'una mare són el teu refugi. També poden ser les mans d'un familiar o, com succeeix durant una guerra, les mans d'un estrany", explica sobre la il·lustració en la qual, en efecte, les mans del personatge femení tenen un gran protagonisme.
A més, detalla que va usar "carbonet i colors acrílics per a transmetre la sensació d'estar en primera línia". "Vaig mirar fotos contemporànies, per descomptat, però també imatges de la Primera i Segona Guerra Mundial per a capturar l'atmosfera: l'actitud del soldat, la gent que escapa i les ruïnes bombardejades en el fons", afig.
La il·lustradora valenciana ha firmat nombroses portades en The New Yorker des de la primera, en 1995. Entre elles algunes que s'han convertit en icòniques com la que, després dels atacs terroristes a la revista satírica francesa Charlie Hebdo, mostrava una Torre Eiffel recolzada sobre una taca roja de sang i en la qual el cim s'havia convertit en un llapis de dibuixant.