Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO
Ara en la ràdio
LÍNIA DE FONS (reemissió)

Aena anuncia l’ampliació dels aeroports de València i Alacant-Elx

L’empresa pública estatal no ha avançat encara els detalls, que es concretaran en les pròximes setmanes

Aena ampliarà els aeroports d'Alacant-Elx Miguel Hernández i València / À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
18 d'abril 2024 - 15:53 Actualitzat: 18 d'abril 2024 - 22:08

L'empresa pública estatal encarregada de la majoria dels aeroports d'Espanya, Aena, ha anunciat aquest dijous que s’expandiran els aeroports de València i Alacant-Elx. Així ho ha comunicat el president de la companyia, Maurici Lucena, en la junta d’accionistes que s’ha celebrat hui a Madrid. Lucena ha remarcat que es tracta d’una mesura que ja va avançar fa unes setmanes el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, i que els detalls no es concretaran fins a les pròximes setmanes o mesos.

Àudio
Declaracions del president d'Aena, Maurici Lucena

Your browser doesn’t support HTML5 audio

L'ampliació és una reivindicació empresarial. Les diferents organitzacions empresarials, de fet, defensa des de fa temps que les dades justifiquen la necessitat de disposar d'una segona pista en ambdós aeroports.

Però no només es tracta d’una reivindicació de l’empresariat. Des de l’inici de la legislatura, el govern valencià ha criticat en diverses ocasions que l’executiu central "marginava" Alacant per no contemplar activar un pla director a l'aeroport internacional Miguel Hernández que permetera el creixement amb la posada en marxa d'una segona pista. De fet, la consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Nuria Montes, va urgir Óscar Puente que aquesta ampliació havia de ser imminent. “"En el cas de Manises ja arribem tard, i no pot ocórrer el mateix amb el d'Alacant-Elx", va argumentar la consellera. 

Puente, per la seua banda, va assenyalar al març que "hui dia i en els dos pròxims anys", l'aeroport d'Alacant "no necessita una ampliació", fins i tot amb les previsions d'augment de viatgers, però que "està prevista en l'actual pla director" de la infraestructura. "Quan Aena considere que es necessita, ho farà amb anticipació", va recalcar. Així mateix, fa dues setmanes el Ministeri va ratificar la seua voluntat de donar resposta a les necessitats futures de demanda dels dos aeroports sempre seguint criteris tècnics i amb el màxim respecte al medi ambient. Va confirmar que s'analitzen les necessitats de les terminals de totes dues infraestructures per a planificar, mitjançant Aena, les inversions que es puguen precisar segons l'evolució de l'activitat.

Els aeroports encadenen xifres rècord de passatgers en els últims mesos

El 2023, els aeroports d'Alacant-Elx Miguel Hernández i de València van tancar amb els millors registres de la història. La infraestructura alacantina ha tingut més de 15,7 milions de passatgers i un creixement del 19,2% respecte al 2022, mentre que la terminal valenciana, amb 9,9 de milions viatgers registrats, ha crescut un 22,6%.

Unes xifres que continuen en augment enguany. L’aeroport d'Alacant-Elx i el de València van tancar “el millor març de la seua història” en obtindre 1,2 milions i més de 824.000 passatgers, respectivament, segons dades d’Aena. L'aeroport alacantí ha encadenat tres mesos de rècord històric des de l’inici d’any i la xifra de març suposa un augment del 21,3% respecte al mateix mes del passat any 2023.

Mazón exigeix serietat i demana una confirmació oficial 

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha exigit aquest dijous al govern espanyol “serietat” i que emeta una confirmació oficial de la possible ampliació dels aeroports de València i d'Alacant-Elx: “Només demane que s'aclarisquen, per favor, perquè no es pot jugar amb els nostres interessos estratègics”.

Així s’ha pronunciat Mazón abans de presidir el Comité Executiu Autonòmic del PPCV, i ha assenyalat que encara no es coneix cap anunci d’Aena. “Només he vist unes declaracions del director en unes jornades i poc més, no he vist ni al ministeri, ni he vist una nota oficial d'Aena”, ha lamentat. “Que ens ho diguen, però que s'aclarisquen, perquè no hem vist cap nota oficial, no hem vist cap projecte, no hem vist cap pressupost, no hem vist cap traçat seriós, no hem vist gens oficial i el ministeri no ha dit res”, ha retret.

“Només demane que s'aclarisquen, no es pot jugar amb els nostres interessos estratègics”Carlos Mazón - president de la Generalitat

La primera reacció ha arribat des del diputat de Compromís integrat en el grup plurinacional de Sumar al Congrés i portaveu d’Iniciativa, Alberto Ibáñez, que ha assegurat que es tracta d’una decisió “completament injustificada” i que podria danyar de manera irreparable els ecosistemes i la biodiversitat del País Valencià —ha dit— amb més contaminació i més morts prematures. Ibáñez ha retret el PSOE que està practicant un “capitalisme salvatge” que posa una “autopista per a l’extrema dreta”. 

La CEV considera necessari estudiar la construcció d’un nou aeroport a València

El president de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), Salvador Navarro, ha defensat que “és evident” que l'aeroport d'Alacant-Elx Miguel Hernández necessita una segona pista, però en el cas de València considera que “seria necessari estudiar tècnicament si és convenient una ampliació o bé construir un aeroport nou”. 

En declaracions remeses als mitjans de comunicació després de l'anunci d'Aena, Navarro ha volgut “esperar que en les pròximes setmanes es concrete en què consisteixen les expansions” anunciades. En qualsevol cas, creu que “les dues ampliacions estan més que justificades per les xifres”. 

En un sentit semblant s’ha pronunciat el president del Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana, José Vicente Morata, que ha afirmat que es tracta també d’una reclamació davant de la saturació que tenen ja els aeroports valencians per l’augment del turisme i de la presència d’empreses internacionals. En el cas de València, ha demanat una ampliació de la terminal “perquè els passatges es puguen moure d’una manera més ràpida i eficaç”, i en el cas d’Alacant, una segona pista “per a evitar col·lapses” i que els avions no hagen d’esperar per a poder aterrar. 

l’Horta el Baix Vinalopó

També et pot interessar