Aprovada la modificació del conveni del Parc Central de València que accelerarà les obres del canal d'accés ferroviari
Ribó destaca que és l'actuació "d'infraestructura i transformació urbanística més important de València en les últimes dècades"
La Junta de Govern Local de l'Ajuntament de València ha aprovat aquest divendres la modificació del conveni del Parc Central signat en 2003 entre el consistori, el Ministeri de Foment i la Generalitat, corresponent a la fase tres del projecte del canal d'accés ferroviari. Aquest canvi permetrà accelerar les obres del pas subterrani.
Així ho ha indicat l'alcalde, Joan Ribó, que ha detallat que la modificació acordada accelerarà les obres del canal d'accés perquè les puga aprovar Adif amb l'objectiu que estiguen licitades a la fi d'enguany i puguen començar en 2023.
550 milions d'euros
El cost total de l'execució de la fase tres del canal d'accés ascendeix a 550 milions d'euros, una quantitat que serà finançada un 50% per Adif, un 25% per la Generalitat, i el 25% restant pel consistori valencià.
L'Ajuntament de València aportarà 133 milions per a aquesta obra que és "fonamental per a les infraestructures del corredor mediterrani i per a les estructures ferroviàries de València", ha subratllat el primer edil.
Ribó ha assenyalat també que l'execució d'aquest projecte "també permetrà impulsar el bulevard García Lorca i cosir una ferida en els barris del sud", dividits pel traçat de les vies de tren.
Contingut de l'actuació
L'actuació inclou l'execució del projecte de construcció del canal d'accés en si, a més de l'ampliació de l'estació de Joaquín Sorolla i el seu aparcament. També les instal·lacions de protecció civil i seguretat en els túnels d'accés a València, i la implantació del canviador d'ample (totes aquestes actuacions, en fase de redacció actualment), segons ha detallat el consistori.
Igualment, es contempla el projecte d'estacionament de suport a l'estació de Joaquín Sorolla al voltant de Font de Sant Lluís, i el projecte d'adequació dels túnels d'ample convencional (en aquests dos casos, pendent de licitar la redacció dels projectes).
L'alcalde ha exposat que la demora en l'execució s'explica per la voluntat d'accedir a finançament europeu per al projecte. Es preveu que es puga beneficiar de 163,85 milions de finançament amb fons europeus que s'han de descomptar abans que concloga l'any 2026, ha apuntat l'Ajuntament.
El primer edil ha assegurat que s'està davant "d'una actuació fonamental per a la ciutat de València" i ha ressaltat que els treballs estaran acabats en 2027.
Les vies del tren seran història d'ací a cinc anys
Per la seua banda, la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, ha valorat que el canal d’accés ferroviari és “unes de les operacions d’infraestructura i urbanístiques que més canviarà la nostra ciutat, un fet històric, un fet que estem reivindicant des de fa més de quaranta anys i una operació pendent des de fa més de cent”.
Per a la vicealcaldessa, “les vies del tren que recorren i que parteixen tots els barris del sud fins a l’Estació del Nord seran cosa de la història d'ací a cinc anys perquè, per fi, hem aprovat en la Junta de Govern el conveni entre la Generalitat, ADIF i l’Ajuntament i que regirà l’execució del canal d’accés ferroviari”.
Conclusions de les obres projectades
- Construcció d'una infraestructura fonamental i històrica per a València
- Permetrà atendre les noves demandes de viatgers
- Gran avanç en el desenvolupament del corredor mediterrani
- Regeneració urbana dels barris de Creu Coberta i Malilla
- Nous barris i espais lliures per a tota la ciutadania
- El nou bulevard de García Lorca
- Primera peça del gran corredor verd VLC Sud