L'APV assegura que el seu treball per a l'ampliació nord del port de València "ja està fet"

La nova presidenta, Mar Chao, insta el govern espanyol a donar llum verda a les obres i insisteix en la vigència de la DIA actual perquè "compleix tota la legalitat"

La nova presidenta de l'APV, Mar Chao, aquest divendres
La nova presidenta de l'APV, Mar Chao, aquest divendres / À Punt NTC

La possible paralització de les obres d'ampliació del port de València, en concret la construcció de la terminal nord, ha estat durant la setmana en l'ull de l'huracà després que l'empresariat valencià haja estat alimentant la idea que Junts i Esquerra Republicana podrien estar tractant de frenar el projecte en les negociacions per a la investidura amb el socialista Pedro Sánchez. La presidenta de l'Autoritat Portuària de València (APV), Mar Chao, ha donat per feta l'ampliació i ha deixat clar que el treball de l'entitat ja està completat. Ara sols falta, ha precisat, que el govern espanyol en done el vistiplau per a poder començar les obres.

Chao, que aquest divendres s'ha estrenat presidint el consell d'administració del port de València com a màxima autoritat del recinte, ha assegurat que l'APV treballarà amb constància i bolcarà tots els esforços per a “fer realitat la terminal nord com més prompte millor”. La successora del socialista Joan Calabuig al capdavant del port de València no ha volgut entrar en valoracions polítiques sobre el projecte d'ampliació, actualment pendent de llum verda per part del Consell de Ministres i al qual s'oposen obertament formacions com Sumar, liderat per la vicepresidenta i ministra de Treball en funcions, Yolanda Díaz, i Compromís. Chao s'ha limitat a dir que l'APV ha escomés la tasca tècnica de tramitar tots els expedients necessaris “en compliment de la legislació vigent”.

L'últim consell d'administració del port de València s'ha celebrat enmig de la polèmica per les obres d'ampliació, que s'han convertit en un objecte de disputa rellevant en les converses per a l'eventual investidura de Pedro Sánchez com a president del govern espanyol. La patronal valenciana va donar la veu d'alarma en denunciar suposades pressions dels partits independentistes catalans, que estarien interessats a posar fre al projecte per a no engrandir més la bretxa competitiva respecte del recinte portuari de Barcelona. A aquesta idea s'han sumat institucions valencianes rellevants com el Consell o l'Ajuntament de València, que han acusat el PSOE d'usar l'esmentat projecte com a moneda de canvi en les negociacions per a recaptar els suports que li falten a Sánchez. L'alcaldessa de la ciutat, María José Catalá, ha anunciat que el consistori estudiarà accions legals si es paralitza l'ampliació de la infraestructura per voluntat política, perquè entén que podria haver-hi prevaricació.

En ser preguntada per la vigència de la declaració d'impacte ambiental (DIA), la responsable portuària ha insistit que l'actual ja s'ha tret d'acord amb “tota la legislació vigent” i que compta amb el “beneplàcit” de tots els organismes implicats. La reclamació d'una nova DIA per a adaptar les obres a criteris més sostenibles ha sigut una exigència constant per part dels sectors crítics amb el projecte. Sense anar més lluny Compromís, que sempre ha sigut contrari a l'ampliació, posava aquest dijous preu per a donar el sí a l'actual president en funcions en la futura investidura: que s'elabore una nova DIA per a poder construir la nova terminal de contenidors. El projecte de les obres estan pendents d'autorització per part del Consell de Ministres des de gener passat, quan l'APV el va enviar una vegada que va tindre el vistiplau del Ministeri de Transició Ecològica.

També et pot interessar

stats