Com beneficiaria el corredor mediterrani els sectors clau de l’economia valenciana?
L’exportació de cítrics, ceràmica i mobles, a Europa seria molt més ràpida, ecònomica i respectuosa amb el medi ambient si s'acabara el corredor
L’empresariat valencià està anys reclamant avanços en la construcció del corredor mediterrani perquè aquesta infraestructura ferroviària per a unir les ciutats mediterrànies espanyoles amb Europa és clau per a la competitivitat de molts sectors productius.
Les comunitats autònomes per les quals passa el corredor mediterrani representen més del 40% del PIB espanyol i asseguren que per cada euro invertit el retorn serà de 3,5 euros. Això significa que els sectors valencians netament exportadors es veuran molt beneficiats a l'hora de reduir costos i ser més competitius.
Analitzem l’impacte que la finalització del corredor mediterrani tindrà en tres sectors valencians que exporten els productes a la resta d’Europa.
El sector citrícola quedaria molt beneficiat perquè podria fer arribar la fruita als principals països consumidors –Alemanya, França i el Regne Unit– només 24 hores després de collir-la. Això significaria un estalvi crucial en els costos, ja que actualment a tots tres països els cítrics es transporten per carretera, i un augment en els benificis per al productor, a més d’una major durabilitat i qualitat dels productes per als compradors.
El tauleller és un altre sector clau que es beneficiaria d’aquest projecte ferroviari perquè podria deixar d’utilitzar els vora 500 camions anuals per a transportar les 11.000 tones de productes ceràmics que exporta a Europa i que suposen quasi el 50% de les exportacions. No només seria un sector més competitiu, sinó que guanyaria en eficiència logística i tindria molt menys impacte ambiental.
Per últim, el corredor mediterrani suposaria una millora també per al sector del moble, que en el primer semestre d'enguany ha incrementat en vora un 45% les exportacions i ven –principalment– al mercat francés. Concretament el 32,4% del producte que s’exporta va a parar al país veí, i transportar-lo en tren en compte de per carretera seria molt més econòmic i ràpid.