El Benidorm Fest, el Mundial de ciclocròs i la mitja de Santa Pola desestacionalitzen el turisme de sol i platja
Amb esdeveniments de caràcter esportiu i cultural el govern valencià busca potenciar un turisme "per als 365 dies de l'any"
Més de 16.000 persones aterren aquest cap de setmana a Benidorm per a acudir a la penúltima etapa de la Copa del Món de ciclocròs, una cita esportiva única a Espanya que serveix per a espentar l'ocupació turística en plena temporada d'hivern.
El 70% dels assistents arriben des de diversos punts de l'estat espanyol, un 20% ho fa des de Bèlgica i la resta d'altres països europeus. “S’ha notat molt l’afluència de clients de ciclocròs. Hem fet una ocupació bastant bona, d’un 70%”, explica Ángel Aroca, recepcionista de l’hotel Cimbel de Benidorm.
Esdeveniments com el Mundial de ciclocròs, el pròxim Benidorm Fest —que se celebrarà del 30 al 2 de gener— o la marató de Santa Pola —que s’ha celebrat aquest diumenge— són reclams diferents del tradicional turisme de sol i platja que permeten atraure visitants en època hivernal.
Aquestes propostes han propiciat que gener siga un mes en què, amb una capacitat hotelera del 80%, s'haja arribat a una ocupació hotelera a Benidorm del 65%, segons l'Associació Empresarial Hotelera i Turística de la Comunitat Valenciana, Hosbec. "Aquests resultats ens mostren la importància que tenen les accions de desestacionalització. És important la diversitat del mercat internacional amb serveis i accions que es fan en destí", assegura Mayte García, secretària general d’Hosbec.
A Santa Pola (Baix Vinalopó) la mitja marató ha omplit els allotjaments d'Alacant, amb corredors que a més de practicar esport —en la icònica prova que suma ja 32 edicions— han aprofitat per a fer turisme. “Comptem amb esdeveniments esportius, musicals i una gastronomia que s'estén durant tot l’any per a desestacionalitzar el turisme. Ja no som solament sol i platja, ara som turisme els 365 dies. Arriba l’hora de la qualitat sostinguda en el turisme i anem per ella”, ha declarat el president de la Generalitat, Carlos Mazón, desplaçat fins a Santa Pola per a participar com a corredor en la prova atlètica.
Ja no som solament sol i platja, ara hi som 365 dies
Desestacionalitzar el turisme és ara per ara un dels objectius prioritaris d'un sector que mou més de 13.000 milions d'euros a l'any i que representa el 12% del producte interior brut (PIB) de la Comunitat Valenciana.
La desestacionalització, present en Fitur 2024
Una aposta per la desestacionalització que també estarà present la setmana que ve —del 24 al 28 de gener— en la celebració de la Fira Internacional de Turisme (Fitur) que arranca dimecres que ve a Madrid.
El cap del Consell acudirà a la cita anual per a “reforçar” la posició de la Comunitat Valenciana i “incrementar les oportunitats de negoci” del sector turístic així com “les oportunitats de negoci del sector turístic per a l’arribada de turistes durant tot l’any”, explica.
En aquesta edició de Fitur participaran més de 500 coexpositors de la Comunitat Valenciana, dels quals 261 seran empreses i entitats turístiques. Mazón ha subratllat que està “treballant al costat de tots els agents implicats a posicionar la Comunitat Valenciana com a primer destí totalment sostenible i afavorir la desestacionalització del sector”.
Ha recordat iniciatives com el bo turístic d’enguany o “mercats en alça com l’esportiu, cultural o LGBTI+ que tindran el seu propi espai en la fira de turisme”.