Què busca Tesla en un país per a invertir en l’estranger?
Segons les especulacions, fins a quatre països a més d’Espanya s’haurien proposat com a seu de la pròxima gigafactoria de cotxes elèctrics
En la carrera per a aconseguir la nova gigafactoria europea de cotxes elèctrics i bateries de Tesla, hi hauria ja cinc possibles països interessats, entre ells Espanya. Tindre accés a talent professional, les infraestructures i un ecosistema d'innovació són alguns dels factors que fan decidir-se a una multinacional per una ciutat o d’altra.
València és una de les ciutats que interessen a Elon Musk i on estaria instal·lada la gigafactoria de ser Espanya el país escollit, però Itàlia i França també s’han evidenciat com a principals candidates. Així mateix, s'especula sobre la possibilitat que Tesla puga obrir la nova gigafactoria a Portugal, a Alemanya.
Segons les veus expertes, els factors que influeixen en les inversions són diversos. Per exemple, l’accés a talent professional és clau per a invertir en una ciutat o una altra, explica Nacho Mas, CEO de l’empresa emergent valenciana Formació Universitària, i en la Comunitat Valenciana tenim la sort de comptar a universitats públiques de molta alta qualificació.
En aquest aspecte, les empreses es retroalimenten, afegeix, i per això, el teixit automobilístic amb la presència de Volkswagen i Ford podria afavorir València. També són un bon reclam els ecosistemes d’innovació que el que s’està creant en la Marina de València, amb diferents acceleradores de projectes i empreses tecnològiques.
També busquen infraestructures, bones comunicacions i accés a energia barata. La Comunitat Valenciana fa temps que acusa el retard en la construcció del corredor mediterrani, “que encara ens està restant” subratlla Mas, però per almenys hi ha aeroports internacionals i el port de València, “que és un dels més importants del Mediterrani”.
En tot el món Tesla té sis gigafactories. Quatre als Estats Units, una altra a Xangai (Xina) i una a Berlín (Alemanya). Per a la pròxima, l’accés a ajudes públiques podria ser la clau. Concretament, a Espanya la companyia podrà optar a les ajudes del segon Perte del vehicle elèctric.