El camp valencià, el transport i els exportadors reclamen corredors segurs per les protestes a França
Xifren les pèrdues entre 600 i 1.000 euros per camió i dia, a més de la baixada en la demanda
Les mobilitzacions del sector agricultor a França reclamant millors condicions laborals arriben en el pitjor moment perquè afecten centenars de transportistes valencians i passen una elevada factura al sector exportador de la Comunitat Valenciana, especialment a la citricultura, que està en un moment àlgid de la campanya.
Adrián Constantin, transportista internacional del grup Mazo d’Alzira (Ribera Alta), explica el calvari que ell i molts altres companys de professió han viscut des de dijous passat a migdia fins al migdia d’aquest dilluns. Han estat parats a una carretera francesa que estava tallada sense poder descarregar les mercaderies perquè tots els polígons estaven tancats, i sense poder dutxar-se ni poder comprar menjar. “Hem passat fam i cansament. És un desastre perquè hi ha cues infinites”.
El 95% de l'exportació citrícola es fa per camió a través de França. Al gener se solen exportar unes 450.000 tones de cítrics per valor de 520 milions d’euros. Això fa que a factura diària per estar parats siga elevadíssima. De fet, el secretari de la Federació Valenciana d'Empresaris del Transport i la Logística (Fvet), Carlos García Viana, afirma en declaracions a À Punt que es calcula una pèrdua d’entre 600 euros i 1.000 euros per vehicle i dia.
A causa d’aquesta situació, el sector exigeix solucions, com ara un corredor segur perquè circulen els transportistes valencians i que es respecte el lliure trànsit de mercaderies. Una demanda que, segons ha indicat la presidenta del Comité de Gestió de Cítrics, Inmaculada Sanfeliu, fan “enèrgicament”.
Però no només els cítrics es veuen afectats per la vaga dels agricultors francesos. També les exportacions d'hortalisses, com ara la carxofa, tal com expliquen des del magatzem d’Hermanos Mas, a Elx (Baix Vinalopó). Pepe Gómez, cap dels magatzems, diu que només aquest dilluns les comandes s’han reduït més d’un 50%. A més, de les mercaderies que han carregat i enviat no saben quantes aconseguiran arribar demà dimarts al país veí.
En previsió de problemes, a la Comunitat Valenciana es treballa a destall en els departaments de logística. Toni Mazo, responsable de comunicació del Grup Mazo d’Alzira, la mateixa empresa on treballa Constantin, explica que durant el cap de setmana han programat rutes alternatives al pas per París, on s’ha concentrat la major part de les protestes aquest dilluns.
El govern francés va aprovar divendres passat un paquet urgent de mesures, però de res ha servit perquè els llauradors francesos no l'han considerat suficient i han decidit assaltar París finalment. Han tallat els principals accessos a la capital del país i es preveu que intenten fer el mateix amb els accessos al mercat de proveïments de Rungis, considerat el major de productes frescos en el món i que proveeix bona part de la capital i la regió.