La cistella de Nadal, a preus màxims: s'encareix un 5% respecte a l'any passat
Segons l'estudi de l'OCU, sis dels setze aliments típics nadalencs s'han encarit més d'un 50% els últims nou anys
Cada any, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) registra els preus dels aliments típics de Nadal per veure com evolucionen i ajudar a organitzar les compres dels menús per a estos dies assenyalats. En un primer contacte, que es fa un mes abans de Nadal, s'ha registrat que el preu d'estes compres a penes supera el 5% respecte a l'any passat. D'altra banda, si ho comparem amb les dades del 2015, la cistella de Nadal ara és un 50% més cara.
En l'estudi se seleccionen setze productes frescos típics de les festes de Nadal, com ara el corder de llet, el redó de vedella, la pularda (gallina), el titot, el pernil ibèric, la col llombarda, la pinya, la magrana, el besuc, el llobarro, el lluç, les angules, els llagostins, els percebes gallecs, les cloïsses baboses i les ostres (dotzena). Els preus d'estos productes es reuneixen des de primeries de novembre, i es busquen i comparen en un gran nombre de supermercats, hipermercats i grans magatzems de diverses ciutats d'Espanya.
Comparant el nivell de preus d'enguany amb els de fa un any per esta època, hi ha una clara pujada en el cost de la cistella de Nadal. Deu dels setze productes que conformen la nostra clàssica cistella nadalenca ara són més cars que en el primer recompte del 2023, les ostres estan un 19% més cares, el corder és un 16% més car que el 2023 i la magrana costa un 17% més cara. A més, productes tan típics d'estos dies com el besuc, el redó de vedella, la llombarda o la pinya estan en màxims històrics.
Els aliments típics de Nadal, quasi un 50% més cars en nou anys
L'evolució de preus en la primera mostra al llarg dels anys fa palés l'elevat preu de molts productes, i es pot comprovar que alguns ara són molt més cars que en anys anteriors. Fent una comparativa dels preus arreplegats, es pot veure que la diferència de fer les compres d'aliments nadalencs enguany és un 5,2% més car que el 2023. Si reculem al 2015, veiem que la diferència és molt més gran, amb una pujada mitjana del 49,6%.
Vora un terç dels productes —sis dels setze que conformen la cistella de Nadal— s'han encarit més d'un 50% des del 2015: el besuc costa un 200% més que fa nou anys; les cloïsses, un 77%; el corder, un 73%; les ostres, un 62%; els percebes, un 60%, i la col llombarda, un 50%. Només la pularda i els llagostins tenen el mateix o menor preu.
L'AVACU aconsella planificar les compres “bé i amb temps”
Per la seua part, l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (AVACU) aconsella planificar amb antelació tota classe de compres nadalenques, per a estalviar i evitar possibles preus abusius.
Segons el representant de l'AVACU, Fernando Moner, un percentatge altíssim de les compres de tot l'any es fan per estos dies i “cal planificar bé, veure el pressupost que tenim i hem d'intentar adaptar-lo a les nostres circumstàncies, perquè hi haurà un pròxim mes de gener, febrer… i cal afrontar els pagaments”. En el cas dels aliments, “es poden comprar abans, per a adquirir-los més barats, i congelar-los”. L'associació també recomana comparar preus en diferents botigues i veure el termini de canvis i devolucions per a productes no alimentaris i, “per descomptat”, exigir factura per a qualsevol mena de reclamació.
Segons Moner, el més important és “que el pressupost per a Nadal s'adapte a la realitat de les nostres circumstàncies”, i aconsella que "tenim tot l'any per a consumir tota classe de productes. Si veiem que hi ha productes que s'encareixen molt a mesura que arriben els dies grans de les festes de Nadal, podem veure alternatives més barates. L'oferta que hi ha hui dia és molt àmplia". També assegura que, si es volen determinats productes, "val més comprar-los a principis de desembre, ja que seran més barats que si els comprem el dia 23 o 24 d'este mes". Moner adverteix que, per a estalviar en els dinars i sopars de Nadal, "cal comprar amb previsió i mantindre les propietats dels aliments envasant-los al buit o congelant-los".
Més d'un 30% dels consumidors no tenen un pressupost assignat
Segons una enquesta de la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana, el 21,7% de valencians té planejat destinar més de 250 euros a dinars i sopars de Nadal d'enguany, mentre que un 23,9% estableix un rang de despesa de 150 a 200 euros. A més, un 32,6% de les consumidores valencianes no tenen un pressupost assignat. Això els impedeix establir una xifra concreta. D'altra banda, un 58,7% assegura que destinarà la mateixa quantitat de diners que l’any passat, en contrast amb un 13% de les enquestades, que sí que es planteja retallar enguany la despesa en dinars i sopars nadalencs.