L'Autoritat Portuària València aprova l'adjudicació a Baleària de la nova terminal de passatgers
La plataforma Ciutat-Port acusa de prevaricació l'Autoritat Portuària i assegura que la instal·lació infringeix la legislació ambiental
El consell d'administració de l'Autoritat Portuària de València (APV) ha aprovat aquest dijous l'adjudicació de la construcció i explotació de la nova terminal pública de passatgers en el port de València a l'empresa valenciana Baleària. La concessió administrativa ha sigut aprovada amb dos vots en contra en la reunió del consell d'administració de l'Autoritat Portuària (APV) d'aquest dijous. La proposta preveu l'ocupació temporal de 100.000 metres quadrats de domini públic portuari entre el Moll de Ponent i l'espigó Túria Nord, per a la construcció i explotació d'una terminal pública de passatgers, que es preveu que estiga operativa el 2025.
El president de l'APV, Aurelio Martínez, les obres començaran d'ací a catorze mesos. De la inversió prevista, la naviliera aportarà 37 milions d'euros i l'Autoritat Portuària n'aportarà 61,8 més.
Segons ha manifestat l'Autoritat Portuària en un comunicat, la terminal estarà destinada a atendre les línies regulars de passatgers nacionals i internacionals, entre els quals actualment ja operen línies entre València i Balears i Algèria, així com trànsit de creuers i de càrrega rodada.
Les operatives per a trànsit de passatgers regulars i creueristes estaran separades i amb espais diferents. L'objectiu, diuen, és liderar el trànsit de persones i empreses entre la Península i les illes Balears, "amb un compromís de la futura terminal valenciana de donar servei a 370.000 passatgers el primer any entre ferris de línies regulars i creuers, i fins a 472.000 en el cinqué any".
Adverteixen que l'adjudicació pot constituir un delicte de prevaricació
La plataforma ciutadana Comissió Ciutat-Port ha denunciat que la concessió a Baleària de la construcció d'una terminal pública de passatgers al port de València està fora de l'àmbit de la declaració d'impacte ambiental del 2007 i, per tant, infringeix la legislació ambiental vigent.
No obstant això, la Comissió Ciutat-Port ha advertit que l'adjudicació "pot constituir un delicte de prevaricació, atés que s'ha omés el tràmit essencial d'avaluació ambiental, sense perjudici d'altres eventuals responsabilitats per un possible delicte contra els recursos naturals i el medi ambient", segons ha informat en un comunicat. A més, han anticipat que informarà el Tribunal de Comptes sobre l'adjudicació, que investiga a l'Autoritat Portuària de València per la permuta a la naviliera Boluda Corporación Marítima dels terrenys on vol situar la terminal.
En el mateix sentit s'ha pronunciat la consellera de Transició Ecològica, Isaura Navarro, que ha mostrat el seu "desconcert i preocupació" perquè l'adjudicació a Baleària "no compta amb cap declaració d'impacte ambiental" per part del seu departament.
"En plena situació d'emergència climàtica, cal tindre una major consideració i afecció mediambiental del nostre territori. L'APV no ens ha sol·licitat cap avaluació ambiental i això vulnera responsabilitats en el tràmit", adverteix Navarro en un comunicat.
El Defensor del Poble té oberta una altra investigació per la queixa formulada contra l'ampliació del port —que enfronta Compromís amb el PSPV i l'Autoritat Portuària— i ha requerit al Ministeri per a la Transició Ecològica un informe justificatiu dels criteris ambientals que avalen l'actuació.