Comença el "Joc de trens"
Ouigo ha fet aquest divendres el viatge inaugural entre Madrid i Barcelona i a partir del dilluns estarà plenament operativa
L'operadora ferroviària francesa SNCF iniciarà les seues operacions a Espanya a partir del pròxim dilluns 10 de maig, amb la seua marca de baix cost Ouigo, amb la qual cosa es converteix en el primer competidor de Renfe a solcar les vies espanyoles una vegada iniciat el procés de liberalització del transport de viatgers per ferrocarril. A partir de dilluns estarà plenament operatiu en aquesta línia durant, almenys, els 10 anys que dura el contracte.
Per a rebre al seu primer competidor, l'empresa Renfe, ha llançat aquest divendres una campanya publicitària en què dona la benvinguda a Ouigo amb humor. "Joc de trens" fa referència a la coneguda sèrie d'HBO i inaugura un nou període de competència comercial en les vies espanyoles.
Les línies amb València i Alacant, a final d'any
Ouigo començarà a operar primer la línia Madrid-Barcelona, amb parades a Saragossa i Tarragona, amb cinc serveis d'anada i cinc de tornada, per a posteriorment estendre la seua oferta a les línies amb València i Alacant (per a finals de 2021), i amb Còrdova, Sevilla i Màlaga (el 2022), fins a 30 freqüències.
Més avant no descarta obrir línies amb el nord d'Espanya, una vegada estiga acabada la infraestructura (la Y basca).
Bitllets a 9 euros
Després d'un retard d'uns mesos per la crisi de la Covid, Ouigo ix al mercat amb preus que seran en mitjana un 50% més baixos que els de Renfe i que, en tarifa promocional, ha llançat a 9 euros i a 5 euros en tarifa plana per a xiquets.
La companyia operarà amb 14 trens Alstom Euroduplex de doble pis, que circularan per primera vegada sobre les vies d'alta velocitat d'Espanya i que disposen de 509 places i un servei de bar a bord. Alstom serà també la companyia encarregada del manteniment.
L'empresa (que ha invertit 600 milions d'euros per al seu desembarcament a Espanya) preveu crear més de 1.300 llocs de treball entre directes i indirectes i comptarà amb 40 maquinistes.
El 2022 entrarà Ilsa
La tercera empresa a competir en l'alta velocitat a Espanya és Ilsa (consorci promogut per la companyia valenciana Air Nostrum i per la italiana Trenitalia), que estrenarà el seu servei en 2022.
Ilsa, la segona per nombre de freqüències adjudicat en la licitació llançada per ADIF al novembre de 2019, té encarregada la fabricació de 23 trens, per 800 milions d'euros, amb els quals té previst operar a Espanya.
El transport ferroviari de viatgers va quedar liberalitzat a Europa al desembre de 2020 encara que alguns dels principals països ja havien obert els seus mercats anys abans, com el britànic.