Les companyies de la llum sols podran tancar contractes per telèfon si ho ha demanat l'usuari

El govern també prohibirà la publicitat i, a més, els processos tècnics de canvi de comercialitzadora, a partir de 2026, no podran superar les 24 hores

Imatge d'arxiu d'una factura de la llum
Imatge d'arxiu d'una factura de la llum / À Punt NTC

El govern espanyol prohibirà que les comercialitzadores elèctriques realitzen publicitat o pràctiques de contractació no sol·licitades per l'usuari via telefònica, llevat que hi haja una petició expressa del consumidor o que la telefonada siga per la pròpia iniciativa.

És un dels punts que incorpora el projecte de reial decret pel qual s'aprova el Reglament General de Subministrament i Contractació d'Energia Elèctrica, en fase de consulta pública fins al pròxim 13 de setembre, que busca adaptar l'actual marc normatiu per a donar resposta als desafiaments i objectius en política energètica.

D'acord amb la proposta, en eixos casos, la comercialitzadora haurà de gravar la totalitat de la telefonada, independentment de qui l'origine, incloent-hi tota la informació facilitada al consumidor i, si cal, la precontractual amb les característiques bàsiques de l'oferta.

En la secció tercera sobre l'activitat de comercialització d'energia elèctrica, el text incorpora una sèrie de drets i obligacions per als agents que intervenen en este negoci.

Entre altres qüestions, les comercialitzadores hauran de comunicar les ofertes comercials, tant les noves com qualsevol possible modificació de les existents, a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) amb una antelació d'almenys deu dies.

L'organisme gestionarà un comparador de preus sobre la base d'esta documentació, que serà confidencial fins a la difusió pública, i n'elaborarà un informe anual.

Informar del bo social si hi ha impagament en mercat lliure

Respecte al PVPC, quan un consumidor del mercat lliure sol·licite acollir-se a la tarifa regulada, la companyia haurà d'informar que esta modalitat i, si és el cas, l'aplicació del bo social, només poden dur-la a terme comercialitzadores de referència (de grups com Iberdrola, Endesa, Naturgy, Repsol i TotalEnergies).

Estes últimes realitzaran de manera simultània les sol·licituds presentades per un mateix consumidor i que estiguen relacionades entre si, com donar-lo d'alta com a beneficiari del bo social i canviar de titularitat el punt de subministrament si el sol·licitant no ho és.

En canvi, si un consumidor amb bo social vol accedir al mercat lliure, la comercialitzadora entrant haurà d'informar expressament de la incompatibilitat entre el nou contracte i l'ajuda percebuda.

Si es produeix un impagament de la factura de l'electricitat per part d'un client del mercat lliure, la companyia, en realitzar la comunicació o el requeriment de pagament, l'informarà de la possibilitat d'acollir-se a la tarifa regulada i de sol·licitar el bo social.

Agilitzar els canvis de comercialitzador

Així mateix, en l'article 18, el reglament disposa diferents actuacions perquè el procés de canvi de comercialitzadora i l'intercanvi d'informació entre els subjectes involucrats es realitze en el termini "més breu possible".

El consumidor d'electricitat tindrà dret a canviar de companyia en un màxim de dues setmanes a partir de la data de sol·licitud. Des de 2026, els processos tècnics de canvi no podran durar més de 24 hores i podran realitzar-se en qualsevol dia laborable.

També et pot interessar

stats